...
SAN Většina lidí si zprávy o tom, jak se jim chce firma Google šťourat v hlavě a zmocnit se nejintimnějších hnutí jejich mysli, ani nevšimla. Protože se to nikdy nestalo.
Google, světová jednička mezi internetovými prohlížeči, se však stává předmětem narůstající paranoie s tím, jak expanduje do nových reklamních formátů, jako jsou online video, rozhlas či televize, zatímco vyvíjí desítky nových internetových služeb.
Je pravda, že miliony uživatelů firmě ze Sillicon Valley denně prozrazují, co se jim asi honí hlavou, když do okénka vyhledávače zadávají své požadavky, z nichž lze vytěžit hromadu informací o spotřebitelských zvyklostech.
Společnost těchto informací využívá k prodeji reklamy, ale zákazníky zvyklé brouzdat anonymně po obchodech nebo teleshoppingu vyvádí z míry zjištění, že v digitálním světě je každý jejich krok zaznamenán.
S tím, jak se vyhledávání přes Google stalo součástí života, se objevují názory, že naše pojetí soukromí by mělo jít s dobou.
"Naše pojetí soukromí se nachází v přechodné fázi. Stále nacházíme způsoby, jak se vyrovnat s implicitními stopami, jež za sebou lidé zanechávají," píše David Weinberger v nové knize Všechno je různorodé: Moc nového digitálního nesouladu.
NEPOHODLNÉ PRAVDY
Nicole Wongová, firemní právnička, jež stojí v čele týmu zabývajícího se u každého nového produktu Googlu otázkami soukromí a související firemní politiky, říká, že ji nervozita či obavy zákazníků z těchto novinek nepřekvapují.
"Tempo technologických změn je teď mnohem rychlejší," řekla Wongová. "Dříve to trvalo generaci nebo aspoň roky, ale dnes přicházejí převratné technologie během měsíců." Společenské normy pak sotva drží krok.
Stoupenci ochrany soukromí si stěžují, že plánovaná koupě služby DoubleClick za 3,1 miliardy dolarů zdvojnásobí počet uživatelů internetu, o nichž má Google přehled, na více než 1 miliardu. DoubleClick propojuje zákazníky a prodejce internetové inzerce.
Co dále vyvolává obavy, že toho o nás Google ví příliš: elektronická pošta Gmail, jež k doručeným zprávám přiřazuje reklamu podle jejich obsahu; Google Desktop, jenž pomáhá prohledávat obsah počítače; a Google Earth - satelitní mapy s rozlišením na úrovni pouličního života.
Objevil se i mapový program schopný dodávat záběry lidí v každodenních situacích jakoby z bezpečnostní kamery.
Google též minulý měsíc podnikl velký krok ke sjednocení různých kategorií internetového vyhledávání - obrázků, zpráv, knih, webových stránek, místních informací, videa - do jediné služby nazvané Unified Search.
Firma dále testuje různé formy osobního vyhledávání včetně Web History, služby umožňující jednotlivcům projít si chronologicky předměty svého zájmu za několik let.
Digitální záznam Googlu o tom, co je zajímá a zajímalo, poskytuje zájemcům bezpříkladný vhled do jejich mysli.
PRAVIDLA SI ŽÁDAJÍ ZMĚNY
Současné obavy o soukromí a právní úvahy o tomto tématu mají podle historiků počátek v době před více než 100 lety, kdy se objevili fotografové s blesky.
Od té doby se při každé razantní změně technologií vynoří nová vlna paniky a nevyhnutelného psychického rozrušení, jež trvá do chvíle, než se společnost přizpůsobí a novinky vstřebá.
"Spousta těch věcí se ani netýká Googlu jako takového, ale ocitli jsme se ve středu zájmu, což nám jako vůdčí společnosti právem náleží," řekl Peter Fleischer, globální právní poradce Googlu pro otázky ochrany soukromí.
Google na to reaguje výzvou k vytvoření komplexní právní úpravy, jež by harmonizovala zákony různých zemí, které chtějí webové stránky ovlivňovat. Samoregulace internetového sektoru totiž podle firmy nefunguje.
[FRANCISCO/Reuters/Finance.cz]