Podle původních plánů mělo velkou část nákladů na vybudování systému nést konsorcium osmi velkých evropských firem. Obávalo se však o ziskovost projektu a od vybudování Galilea odstoupilo. Evropská komise pak v polovině května navrhla, aby odpovědnost za vývoj infrastruktury a náklady převzala unie, zatímco soukromý sektor by pak financoval provoz Galilea.
O způsobu, jak konkrétně bude projekt financován, se ale zatím nerozhodlo a zvažuje se několik možných variant. Celkový rozpočet zhruba 3,5 miliardy eur, který je na vybudování systému o 30 satelitech nutný, může plně financovat EU. Ve hře jsou ovšem i jiné možnosti - například to, že by rozjezd projektu financoval veřejný sektor ve spolupráci se soukromým.
Definitivně se o financování Galilea bude rozhodovat zřejmě na podzim.
Poslanci se ovšem přijetím usnesení, které připravil rozpočtový výbor parlamentu, stavějí proti využití soukromých peněz při dalším vývoji projektu. Podle nich totiž jde o natolik zásadní projekt, že by měl být zcela pod záštitou EU.
Vývoj evropského navigačního systému, který má být konkurencí americkému GPS, nabral velké zpoždění. Původně měl začít fungovat v roce 2008, nyní se kalkuluje s tím, že odstartuje činnost nejdříve v roce 2012.
Diskuse o způsobu financování Galilea se zatím zcela vyhýbá problematice umístění sídla navigačního systému. O něj usilovala na konci loňského roku i Praha a byla jedním z favoritů. Současná krize však otočila priority EU a hlavním zájmem je vůbec celý projekt dokončit.