Šestistránkový dokument, který dnes nevládní organizace představily na semináři v Praze, shrnuje poznatky Ekologického právního servisu. Sdružení už loni dosáhlo úspěchu, když se společností Hyundai uzavřelo Deklaraci porozumění, která má zaručit zmírňování negativních dopadů výroby této automobilky na životní prostředí.
Principy společenské zodpovědnosti, tedy chování firem ke svému okolí nad povinný zákonný rámec, jsou podle koordinátorky Zeleného kruhu Zuzany Drhové jsou v Česku poměrně novým fenoménem. Proto chtějí nevládní organizace zahájit debatu o tom, co všechno mají principy zahrnovat.
Jak ale uvedl zástupce organizace Buissines Leaders Fóra (BLF) Tomáš Nejedlo, firmy si chtějí určovat mezi sebou, co považují za odpovědné. BLF je sdružením mezinárodních a českých společností a firem, které prosazuje dodržování etiky v podnikatelské praxi. Podstatu konceptu chápe jako dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají. Vedle středních a malých firem jsou členy fóra například Komerční banka, McDonald's, Metrostav, Plzeňský Prazdroj, Skanska či Unilever.
Podle průzkumu, který nechaly nevládní organizace zastřešené sdružením Zelený kruh vypracovat minulý rok, čtvrtina malých a tři čtvrtiny středních firem považují dobrovolnou odpovědnost pouze za cestu k zlepšení obrazu firmy, nikoli za strategii vedoucí k vyšší konkurenceschopnosti, uvedla na semináři koordinátora Zeleného kruhu Zuzana Drhová. Informace o tom, jak si nevládních organizací pravidla představují, jsou na http://www.zelenykruh.cz/dokumenty/spolecenska-odpovednost-firem-a-ochrana-zp-infolist.pdf.