Boeing přitom ještě na konci května před Airbusem jasně vedl s 417 pevnými zakázkami. Na aerosalonu se mu ale podařilo získat zakázky jen na 93 strojů za necelých 16 miliard dolarů. Za celý loňský rok jich Boeing zaznamenal rekordních 1050, z nichž odřeknuto bylo jen šest. Katalogová hodnota zbývajících 1044 byla 114 miliard dolarů.
Airbus měl loni 824 objednávek, z nichž 34 ale bylo ještě během roku anulováno. Hodnota zmíněných 824 byla 75,1 miliardy dolarů. Od začátku letošního roku má Airbus 626 nových pevných objednávek.
Airbus, který se z prestižních důvodů na aerosalon hodně soustředil, oznámil dnes pevný kontrakt na 20 strojů A350 v hodnotě 4,6 miliardy dolarů pro Singapore Airlines a předběžnou objednávku na dvacet A320 za 1,6 miliardy pro saúdskoarabskou společnost NAS. Ve čtvrtek si připsal na konto například objednávku za 5,5 miliardy od Hong Kong Airlines a za 1,9 miliardy od indonéské Mandala Airlines.
Obchodní ředitel Airbusu John Leahy ve čtvrtek prohlásil, že počet pevných zakázek firmy za celý letošní rok by mohl dosáhnout 890. Letošní aerosalon označil za nejlepší, jaký kdy který výrobce letadel zaznamenal.
Přední francouzské deníky Le Figaro a Le Monde dnes kvitovaly výsledky Airbusu na salonu s uspokojením, ale zároveň je relativizovaly. Le Figaro upozornil, že Boeing se nesoustřeďuje nutně na to, aby své zakázky zveřejňoval během aerosalonů, a kromě toho chystá na 8. července velkou show v Seattlu u příležitosti dokončení prvního B787 Dreamliner, na který má už kolem 640 objednávek. Deník také poukázal na to, že oznámená hodnota zakázek je jen katalogová, skutečná může být až o 40 procent nižší.
Le Monde zase položil otázku, zda bude Airbus schopen do roku 2015 nebo 2016, dokdy tento déšť zakázek spadá, dodržovat výrobní kalendář. Totéž ovšem podle něho platí i pro Boeing.
Pavel Zavadil gcm