Češi nakupují módu hlavně v obchodních centrech

27.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. června (ČTK) - Češi při nákupu oděvů a textilu míří především do obchodů umístěných v nákupních centrech. Mezi nejoblíbenější prodejny českých zákazníků patří Baťa, C&A, H&M, Orsay, New Yorker, Kenvelo a OP Prostějov. Více než polovina Čechů ale zároveň aspoň jednou za čas nakupuje levnou módu na tržnicích či v asijských obchodech. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha.

"Při svých nákupech módy dává nákupním centrům přednost 62 procent českých domácností. Na začátku loňského roku nabízelo módní oděvy, textil a obuv v nákupních pasážích již 1760 prodejen," řekla dnes ČTK Martina Drtinová ze společnosti Incoma Research.

Na druhou stranu postupně klesají preference hypermarketů, do kterých lidé chodí nakupovat především dětské oblečení a oblečení pro denní nošení, u kterého hraje cena velkou roli. "Naopak dominantní pozice velkých řetězců je patrná zejména při nákupech zboží s vyššími požadavky na kvalitu, jako je obuv a sportovní oblečení. Pozvolna roste i role zásilkových obchodů," podotkla Drtinová.

Zhruba 60 procent Čechů aspoň jednou za čas nakupuje oblečení v tržnicích a asijských obchodech. "Většina lidí zde však utratí jen menší podíl svých výdajů, a to do 25 procent," upozornila Drtinová.

Pro 45 procent českých zákazníků podle průzkumu nehraje značka oblečení důležitou roli. "To se ale v budoucnu změní, s klesajícím věkem zákazníků důraz na značky roste," podotkla Drtinová.

Tržby 36 největších tuzemských textilních obchodů loni podle údajů odborného časopisu Textilžurnál vzrostly meziročně o miliardu zhruba na 23 miliard korun. První místo i loni patřilo s odhadovanými tržbami 5,2 miliardy korun obchodnímu řetězci Tesco Stores ČR. Tržby společnosti Tesco za prodej textilu v jejích 53 hypermarketech a obchodních domech vzrostly ve srovnání s rokem 2005 o čtyři procenta.

Zatímco ještě v roce 2004 byla mezi deseti největšími prodejci textilu polovina obchodních řetězců provozujících hypermarkety, loni jejich počet klesl na čtyři a přední místa díky rychlejšímu růstu tržeb obsadily sítě textilních obchodů. Naopak hypermarketům se tržby z prodeje textilu snížily.

"Pozice odborného obchodu roste, zatímco u hypermarketů a plnosortimentních obchodů s nabídkou textilního zboží se snižuje. U českých spotřebitelů je posun nákupních preferencí směrem k odbornému obchodu již zcela zřetelný," komentoval loňský žebříček největších textilních obchodů šéfredaktor časopisu Textilžurnál Michal Korol.

Hypermarkety se snaží reagovat na sílící konkurenci specializovaných prodejen zkvalitněním svých služeb. Například společnost Tesco Stores ČR loni do svých prodejen zavedla novou značku oděvů Cherokee, a zároveň posílila a vyškolila svůj personál.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK