Podle smlouvy by při poklesu pod 95 procent měl Kapsch zbytek do této hranice doplatit ze svého, naopak při výběru nad 95 procent si může nechat polovinu z vybrané částky, připomněla ČT. Od března už ministerstvo dopravy výsledky nezveřejňuje.
"Kromě měsíců ledna a února, kdy efektivita přesáhla 98 procent, žádné další konečné výsledky měření nemáme," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Samotné měření, vyhodnocování výsledků, jejich připomínkování a schvalování všemi zúčastněnými stranami trvá podle něj týdny i měsíce.
"Zdržení v tomto případě přinesla i změna auditorské firmy v průběhu jara," uvedl Hanzelka. Pozdržení aktuálních výsledků je podle něj přičítáno i problematice rozpoznávání kamionů s hmotností kolem 12 tun, což vyvolalo potřebu změny zákona. Do té doby je podle něj nezbytné najít přijatelné řešení změn v metodice měření účinnosti, jak ze strany generálního dodavatele, tak i nezávislé auditorské firmy.
Podle členů expertní skupiny ministerstva dopravy může být jedním z důvodů poklesu i to, že dosud dodavatel mýtného systému, společnost Kapsch, i jeho provozovatel, Ředitelství silnic a dálnic, věděli, na kterých branách se tato úspěšnost měřila. "My si myslíme, že by mělo být na svobodném rozhodnutí auditora, kontrolora, kde měřit. A právě náhodná změna, nebo změna najednou vedla ke snížení účinnosti," řekl Moos České televizi.
Podle Šimoníka je ale s podivem, že by účinnost výběru mýtného klesla, když výběry mýta stále rostou a stabilně se pohybuji kolem 21 milionů ve všední den. "Kromě ministerstva dopravy, ředitelství silnic a dálnic, Kapsche a nezávislého auditora navíc nemá mít nikdo přístup k výsledkům měřením, proto jsou podobná mediální vyjádření na pováženou. Oficiálně informovat o efektivitě mýtného systému může pouze stát jako jeho majitel," míní Šimoník.
Dodal, že za první pololetí předepsal mýtný systém kamionům přes 2,7 miliardy korun. Denní průměr se i s víkendy pohybuje kolem 16,2 milionu korun, výběry v pracovních dnech stoupají k 21 milionům korun. "Mezi řidiči je aktivních 205.000 palubních jednotek. Celníci řešili za šest měsíců 15.030 porušení právních předpisů, dalších 879 případů putovalo do správního řízení. Na pokutách vybrali 19,25 milionu korun," uvedl.