Alespoň v jihomoravském kraji. Toto překvapivé zjištění vyplývá z výsledku dotazníkového šetření, které si nechal zpracovat krajský úřad ve spolupráci s úřady práce, a do kterého se zapojilo bezmála 3000 ekonomických subjektů zaměstnávajících téměř čtvrt milionu lidí. Již delší dobu se ukazuje, že více než vzdělanost jsou důležitější dovednosti zaměstnance. Zvláště v podnikatelské sféře se na rozdíl od té státní spíše než na odpracované roky a tituly hledí na schopnosti a přístup zaměstnance.
Zmíněná studie, jejímž cílem bylo detailně zmapovat strukturu jihomoravského pracovního trhu, resp. její pracovní síly, poukázala na nejvíce poptávané profese. Zřejmě nikoho nepřekvapí, že mezi nejžádanější dále patří vysokoškolsky vzdělaní programátoři a strojní inženýři, ani že se vznikem administrativních center roste zájem o telefonisty.
Pomohou unijní řidiči či rekvalifikace?
Pro někoho je možná překvapující zjištění, že Jižní Moravu sužuje akutní nedostatek řidičů kamionové a autobusové dopravy. Není se však co divit, rostoucí poptávka po silniční dopravě začala převyšovat přepravní kapacity. Proč? Jen těžko totiž budete v českých podmínkách hledat učební obor, který by se zaměřoval na profesionální řidiče, s nedostatkem nepomůže dříve tolik prospěšná armáda a její vyškolení řidiči.
Jelikož snížení kamionové dopravy se zřejmě nedočkáme, dá se očekávat, že nenajde-li se řešení, tento trend bude pokračovat i v dalších letech a nedostatek pracovní síly se bude nadále prohlubovat. A jaké možnosti se tedy nabízí? Nejen jihomoravský, ale celorepublikový problém chtějí tuzemští dopravci řešit náborem pracovníků ze zahraničí. Zřejmě jen stěží budou při současných platových podmínkách lákat pracovníky ze západoevropských zemí, ovšem pracovní potenciál nabízejí nové členské státy EU, konkrétně Bulharsko a Rumunsko. Dalším a pro české makroukazatele a celý jihomoravský kraj možná optimálnějším řešením jsou rekvalifikační kurzy, ať už pro pracovníky z neperspektivních především dělnických oborů či dlouhodobě nezaměstnané.
Byt či nebyt?
Nezvyšuje se však pouze poptávka po řidičských profesích, ale i cena rodinných domů, která se v České republice loni zvýšila v průměru o více než čtyři procenta. Jednou z destinací, která zažívá velmi dynamický realitní vývoj je i moravská metropole, kde ceny nemovitostí v meziročním srovnání vzrostly zhruba o deset procent. Nové projekty vznikají nejen ve městě Brně, ale také v jeho blízkém okolí. Největší zájem je o byty 2+kk a 3+kk o velikostech mezi 50 až 80 m2, a to jak o nové byty, tak i bytové jednotky ve starší zástavbě. Cenová úroveň nových bytů se pohybuje mezi 35 až 40 tisíc korun za metr čtvereční.
Zájmu o nemovitosti nahrávají nejen stále výhodné úrokové sazby hypotečních úvěrů, ale také fakt, že vlastní bydlení si nyní pořizují populačně silné sedmdesáté ročníky a v neposlední řadě i probíhající deregulace nájemného. Poměrně zásadním faktorem podporujícím poptávku po vlastním bydlení byla loni i obava ze zvýšení DPH na stavební práce, ke které mělo v případě neschválení definice sociálního bydlení dojít. Tato obava je však nyní, zdá se, zažehnána. Evropská komise by totiž měla začátkem července prodloužit České republice výjimku na sníženou pětiprocentní sazbu DPH na výstavbu bytů do roku 2010.