Nejvyšší dotace, a to 5,19 milionu korun, loni podle údajů MPO získalo Sdružení obrany spotřebitelů. Rovných pět milionů korun pak dostalo Občanské sdružení spotřebitelů TEST a 4,7 milionu korun obdržel Spotřebitelský poradenský a informační servis.
"Došlo (loni) k dalšímu rozšíření aktivit (spotřebitelských organizací). Zvýšil se počet poradenských míst, četnost poskytnutých rad a byla řešena řada aktuálních kauz," uvedlo MPO.
Podle MPO loni spotřebitelské organizace také uspořádaly různé vzdělávací akce, které mají pomoci zvyšování právního povědomí spotřebitelů. "Byla vydána řada tiskovin a publikací a byly zveřejněny výsledky srovnávacího testování výrobků a zkušeností, které byly získány v rámci poradenské činnosti sdružení," stojí ve zprávě MPO.
Na letošní rok 12 spotřebitelských organizací požádalo MPO o dotace v celkové výši 37,6 milionu korun. MPO na tento účel ve svém rozpočtu vyčlenilo 20 milionů korun.
Spotřebitelské organizace jsou v posledních letech zavaleny stále větším počtem dotazů či stížností spotřebitelů. Například sdružení Spotřebitel.cz loni zodpovědělo 16.094 dotazů spotřebitelů, zatímco o rok dříve jich bylo 12.440.
Sdružení obrany spotřebitelů v roce 2006 řešilo 34.223 podnětů od spotřebitelů, což byl ve srovnání s rokem 2005 více než dvojnásobný počet. Spotřebitelé mají problémy hlavně s reklamacemi obuvi, textilu, mobilních telefonů, elektrospotřebičů a nábytku.