HN: O letouny L-39 z Aera Vodochody má zájem Nigérie

03.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. července (ČTK) - Největší domácí zbrojovka Aero Vodochody, která od počátku letošního roku patří do finanční skupiny Penta, má naději na to, že se její letadlo vrátí na zahraniční trhy. Po deseti letech marného snažení se jí podařilo získat první zbrojní kontrakt v zahraničí. O letouny L-39 má zájem Nigérie. Píšou to dnešní Hospodářské noviny (HN).

"Máme podepsanou smlouvu na přestavbu celé nigerijské flotily českých vojenských letounů L-39, celkem na jednadvacet strojů," řekl HN spolumajitel investiční skupiny Penta Marek Dospiva. K definitivnímu dokončení kontraktu, na kterém Aero začalo pracovat ještě před privatizací, zbývá dokončit s bankami jednání o financování.

Letoun L-39 Albatros je jedním z nejúspěšnějších produktů v celé historii Aera, které jich v poslední čtvrtině minulého století vyvezlo do světa kolem tří tisícovek. Modernizace starších letounů je dnes výhodným byznysem, z něhož však často žijí jiné východoevropské letecké továrny. O to je pro Aero nigerijský kontrakt důležitější, protože by mohl otevřít firmě dveře k dalším podobným zakázkám, píšou HN.

Před podpisem má navíc zbrojovka další smlouvu s indonéskou armádou, která si v Česku chce objednat část z volných více než čtyřiceti letadel nové vodochodské generace L-159. Stroj, jehož vývoj stál Aero Vodochody přes miliardu korun, se Aeru zatím podařilo prodat pouze české armádě.

Podle Dospivy si Indonésie chce objednat navíc také zcela nové cvičné dvoumístné stroje L-159B.

Penta v Aeru počítá hlavně s tím, že posílí výrobu vrtulníku Sikorsky S-76. Ta dnes tvoří dvě třetiny obratu Aera.

Kromě toho hodlá Penta investovat stovky milionů korun do nových technologií. Aero chystá koupi továrny na uhlíková vlákna používáná v leteckém průmyslu. Tím chce posílit své šance na klíčové dodávky pro výrobce letadel Boeing a Airbus.

Dnes Aero dodává podsestavy a díly pro letoun Airbus 320 a 340 a náběžné hrany pro letoun Boeing 767. Je tak však pouze jedním z desítek subdodavatelů a právě orientace na moderní plastové materiály by měla firmě pomoci dostat se v hierarchii dodavatelů výše. "Časem bychom se chtěli dostat do první ligy přímých dodavatelů pro tyto výrobce," řekl HN Dospiva.

Nejnovějším kooperačním programem v Aeru je výroba střední části křídla pro vojenský transportní letoun C-27J Spartan pro společnost Alenia Aeronautica.

Penta také plánuje otevřít ve Vodochodech mezinárodní veřejné letiště.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK