Německou železnici ochromila stávka strojvůdců

03.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 3. července (zpravodaj ČTK) - Čtyřhodinová stávka strojvůdců dnes ráno do značné míry ochromila provoz na železnici v Německu. Statisíce lidí měly problém se dostat do zaměstnání. Protest zpozdil i některé spoje se zahraničím včetně České republiky. Nezávisle na stávce strojvůdců práci přerušili i další železničáři; všichni se domáhají zvýšení mezd.

I když strojvůdci usilovali o celostátní zastavení provozu, situace v různých částech země se lišila a některé vlaky jezdily. Těžištěm protestu byly železniční uzly Berlína, Hamburku, Mnichova, Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a hustě osídleného severního Porýní. Mnohde situaci komplikovalo zastavení rychlodrah S-Bahn, které ve velkoměstech bývají vedle metra páteří hromadné dopravy.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala uvedl, že stávka zpozdila nebo ještě zpozdí sedm mezinárodních vlaků na trasách mezi Německem a ČR. Na regionální spoje, například na Karlovarsku, by stávka neměla mít velký vliv, neboť je většinou provozují menší společnosti, kde se nestávkuje.

Některé vlaky, které přijížděly do Německa ze zahraničí, se na německém území zastavily. Rakouské dráhy ale například oznámily, že jejich personál poveze cestující až do cílových německých stanic.

Protest byl vyhlášen na dobu od 05:00 do 09:00 SELČ, pak se spoje začaly rozjíždět. Tak tomu bylo také u vlaků směřujících z Česka do Německa. Nádraží v polabském Bad Schandau za českými hranicemi sdělilo ČTK, že se po 09:00 daly do pohybu soupravy, které se na německém území zastavily.

Informace o problémech na železnici získávali zájemci jen těžko. "Horká" telefonická linka německých drah byla dopoledne beznadějně přetížená.

Ačkoli dopoledne začali pracovat strojvůdci, lokálně je třeba stále počítat s výpadky. Ostatní železničáři pokračují v omezených protestech, které zahájili už v pondělí. Stávka se týká také nákladní dopravy.

Mnozí cestující v Německu dnes použili raději auta, podzemní dráhy a autobusy nebo také jízdní kola. Na hlavních tazích v průmyslových aglomeracích to vedlo k četným dopravním zácpám.

Strojvůdci mají nejrazantnější požadavky a chtějí pro svých více než 20.000 kolegů až o 31 procent vyšší mzdy. "Německé dráhy nám nedávají jinou volbu," odůvodňoval smysl výstražné stávky šéf odborů strojvůdců Manfred Schell. Pokud železniční společnost Deutsche Bahn v jednáních neobměkne, hrozí odbory i neomezeným zastavením práce.

Další železniční odborové svazy Transnet a GDBA se chtějí domoci ročního zvýšení mezd o sedm procent pro 134.000 zaměstnanců dráhy. Železnice však nabízejí dvojí dvouprocentní zvýšení v příštích 30 měsících.

Společnost Deutsche Bahn tvrdí, že když požadavkům vyhoví, bude ohroženo až 9000 pracovních míst. Odborové svazy považují své zájmy za oprávněné, protože prý podnik dobře vydělává.

Bizarní spor vládne také mezi odboráři samotnými. Ti s menšími nároky totiž vytýkají strojvůdcům přehnanost požadavků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK