"Když lidé zavolají na telefonní číslo 222 762 222, mohou nám sdělit své zkušenosti s diskriminačním jednáním, se kterým se setkali, a také se zde mohou dozvědět konkrétní způsoby, jak se proti němu bránit," řekla koordinátorka tohoto projektu Jana Pospíšilová.
Mezi nejčastější diskriminační praktiky podle zkušeností SOS patří účtování vyšších cen cizincům, účtování dvojích cen pro ženy a muže u vybraných typů služeb, odmítání podnikatelů poskytovat některé zboží a služby určitým skupinám obyvatelstva nebo odmítání pouštět rodiče do obchodu s kočárkem.
Kromě poradenské telefonní linky chce SOS společně s Iuridicum Remedium monitorovat aktuální situaci v oblasti diskriminačních praktik, poskytovat právní poradenství a právní cestou řešit vybrané případy diskriminace typické pro Českou republiku. "Pro širokou veřejnost jsme připravili vzdělávací aktivity, jejichž prostřednictvím chceme obšírněji informovat o diskriminační problematice a způsobech řešení," uvedla Pospíšilová.
Podnikatelé budou mít podle Pospíšilové také možnost přistoupit k takzvanému Kodexu nediskriminujícího podnikatele, čímž se zavážou, že podobné praktiky nebudou používat. Tito podnikatelé pak získají speciální nálepku, pomocí které budou informovat spotřebitele o svém postoji k této problematice.
SOS projekt zdůvodnilo "alarmující situací" v oblasti antidiskriminační legislativy v ČR a snahou podpořit přijetí antidiskriminačního zákona, který by právně zastřešil legislativní úpravu. "Podle vyjádření několika odborníků na tuto problematiku je velice obtížné se v současné právní úpravě zorientovat i pro ně samé, natož pro laickou veřejnost. Lidé mnohdy neví, že určité jednání je vlastně diskriminační, ani jakými způsoby se proti němu bránit," uvedli zástupci SOS.