Tesco letos ve střední Evropě otevře 119 nových prodejen

12.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. července (ČTK) - Obchodní řetězec Tesco letos bude ve střední Evropě pokračovat v rychlé expanzi. V Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku řetězec plánuje do února příštího roku otevřít 119 nových hypermarketů a supermarketů. Výši investic do nových prodejen společnost nezveřejnila. Podle informací, které dnes ČTK získala z výroční zprávy britského Teska, chce firma zvýšit počet svých obchodů v Česku z loňských 84 na 108.

Na konci uplynulého finančního roku, který firmě skončil letos v únoru, Tesco v zemích Visegrádské čtyřky provozovalo 513 prodejen, jejichž počet se meziročně i díky akvizicím prodejen konkurenčních obchodních řetězců zhruba zdvojnásobil. Celkem má britský řetězec na celém světě více než 3200 obchodů.

Tesco podle výroční zprávy ještě rychlejší expanzi než v ČR připravuje v Polsku, kde má v plánu rozšířit svoji síť o 54 nových obchodů na 234 prodejen. Na Slovensku chce společnost do února příštího roku otevřít 17 nových prodejen, díky čemuž se počet slovenských obchodů Tesco zvýší na 65. V Maďarsku firma zprovozní 24 prodejen a na konci finančního roku 2007/2008 by na tamním trhu mělo mít k dispozici 125 obchodů.

"V České republice budeme otevírat jak menší supermarkety, tak velké hypermarkety. Letos jsme zatím zprovoznili několik prvních supermarketů a jeden hypermarket, další budou následovat zejména v druhé polovině roku," řekla mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Společnost chce na podzim otevřít nový supermarket například v Přerově. Kromě supermarketů a hypermarketů letos firma v Česku zprovozní také první dvě malé samoobsluhy Tesco Expres.

Společnost Tesco vstoupila na tuzemský trh v roce 1996 a dříve se v Česku orientovala zejména na výstavbu hypermarketů s prodejní plochou nejméně 3000 metrů čtverečních. Předloni v Mikulově zkušebně otevřela první menší supermarket o rozloze 1000 metrů čtverečních a následovaly další podobné prodejny. V závěru loňského roku mělo Tesco malé obchody i ve Vodňanech, Bechyni či Veselí nad Lužnicí. Tyto obce mají asi 6000 lidí. Loni firma v Česku navíc převzala 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour.

Pozadu nechtějí zůstat ani další významní hráči na tuzemském maloobchodním trhu. Například obchodní řetězec Billa, který v červnu získal 97 supermarketů Delvita a zvýšil díky tomu počet svých tuzemských prodejen na 180, chce v následujících letech v Česku otevřít několik desítek nových obchodů. Ročně by mělo přibýt sedm až osm supermarketů Billa. "Zaměříme se na regiony, kde Billa ani Delvita zatím nepůsobí. Půjde zejména o města se zhruba 5000 obyvateli," uvedl v červnu generální ředitel společnosti Billa ČR Jaroslaw Szczypka.

Podobně jako Tesco a Billa se v poslední době na menší města začaly po diskontních prodejnách zaměřovat i ostatní obchodní řetězce, protože velká města jsou již většinou obsazena. "Dojde k rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen. Expanzí mezinárodních společností je totiž zatím málo pokrytá oblast menších obcí pod 5000 obyvatel a také vnitroměstský prostor," upozornil analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

V mnoha českých a moravských městech se ale proti dalším prodejnám obchodních řetězců bouří lidé a některé radnice již daly stavbě nových obchodů červenou. V letošním průzkumu agentury Respond & Co se proti stavbě nových diskontních prodejen, supermarketů a hypermarketů vyslovily čtyři pětiny dotázaných lidí.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce podle předběžných údajů Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly celkové maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun. Loňské tempo růstu tržeb bylo rychlejší než v roce 2005, kdy desítka největších obchodníků zvýšila tržby zhruba o 13 miliard korun.

První místo na žebříčku největších obchodníků loni poprvé patřilo s odhadovanými tržbami 43,5 miliardy korun německé skupině Schwarz, která v Česku provozuje síť hypermarketů Kaufland a diskontních prodejen Lidl. V roce 2005 byla druhým největším obchodníkem.

Skupina Schwarz na prvním místě vystřídala společnost Makro Cash&Carry, která loni s tržbami 38,3 miliardy korun skončila až na čtvrtém místě. O druhé a třetí pořadí se s tržbami 38,5 miliardy korun dělily obchodní řetězce Ahold a Tesco. V roce 2005 byl Ahold třetí a Tesco páté.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK