Podle průzkumu mezi spotřebiteli jsou pro většinu dnešních nakupujících normou velká nákupní střediska s rozsáhlým sortimentem výrobků. Očekávají, že na regálech najdou všechno, co chtějí, a jsou stále méně tolerantní k vyprodání zásob. Pohodlnou dostupnost z místa bydliště uvedla jako nejdůležitější faktor při rozhodování, kde nakupovat, více než polovina nakupujících, přesně 53 procent. Shodně pro 42 procent spotřebitelů jsou důležité nižší ceny a kvalita za vynaložené prostředky. Nakupující si všímají také čerstvosti ovoce a zeleniny i celkové kvality zboží. Karty pro loajální zákazníky hrají roli jen pro 17 procent dotazovaných.
Více než dvě třetiny nakupujících podle průzkumu aktivně hledají nabídky druhého produktu zdarma a podobné speciální akce, ačkoli se zároveň neradi vzdávají možnosti koupit si něco pro radost - 29 procent dotázaných, kteří vyhledávají výhodné koupě, uvedlo, že nyní nakupuje více kvalitnějšího zboží než v minulosti.
"Spotřebitele budou lákat reklamní nabídky tří výrobků za cenu dvou či druhého výrobku zdarma, ale do košíku budou přidávat i drahé zboží prvotřídní kvality a luxusní doplňky, což je častá ukázka zásadního rozporu mezi záměrem a skutečným chováním," uvedl Martin Tesař ze společnosti Deloitte.
Nejčastější odpovědí na otázku, co mohou supermarkety a výrobci potravin udělat, aby lépe plnili požadavky zákazníků, byl větší výběr a pestrost nabídky. Na první místo ji zařadilo 16 procent respondentů. Následovaly nižší ceny, které upřednostňuje osm procent spotřebitelů.