Dlouho připravovaná dohoda o otevřeném nebi byla podepsána koncem letošního dubna. V podstatě v ní jde o to, že se trh transatlantických letů otevře pro více aerolinek. Evropští dopravci budou moci nově létat z jakéhokoli města EU do jakéhokoli bodu v USA a naopak, což by mělo zlevnit letenky a zvýšit počet přepravených cestujících.
Proti schválené podobě dohody měli námitky pouze Britové, kterým se nelíbilo především to, že Spojené státy i nadále omezují vstup evropských investorů do amerických leteckých společností. Washington se totiž stále nevzdal pravidla, že zahraniční investor nesmí v amerických aeroliniích vlastnit více než čtvrtinu hlasovacích práv.
Právě tato záležitost ale nyní může budoucnost celé dohody výrazně zkomplikovat. EU totiž počítá s tím, že při vyjednávání další fáze dohody o otevřeném nebi se Spojené státy podaří přesvědčit, aby z těchto restrikcí slevily. Velká Británie navíc s první fází dohody, jež začne platit v březnu příštího roku, souhlasila jen pod podmínkou, že omezení pro evropské investory v budoucnu zmizí.
Demokraty vedený výbor Sněmovny reprezentantů ale nyní navrhuje, aby omezení pro evropské investice v amerických aerolinkách platilo i nadále, a dokonce pravidla pro ně ještě zpřísňuje. Podle evropského komisaře pro dopravu Jacquese Barrota je ale taková změna nepřijatelná.
V dopise americké ministryni dopravy Mary Petersové a předsedovi kongresového výboru pro dopravu a infrastrukturu Jamesi Oberstarovi Barrot píše, že omezení budou mít vážný dopad na budoucnost americko-evropské dohody a jsou krokem zpátky. Navíc podle něj postup Kongresu může "nebezpečně poškodit smysluplný dialog" v rámci vyjednávání o druhé fázi otevřeného nebe, jež by měla začít platit v roce 2010.
Směr, jímž se Kongres ubírá, by v podstatě vyloučil další pokrok v oblasti majetkové účasti zahraničních investorů v amerických leteckých společnostech. Británie už ale pohrozila tím, že pokud se celá věc v druhé fázi vyjednávání nevyřeší, odstoupí i od první části dohody, která už byla schválena.