"Turbínu jsme přifázovali do rozvodné sítě dnes ráno, od 12:30 je reaktor na plném výkonu," uvedl mluvčí.
Víkendové odstávce předcházela týdenní série zkoušek, při níž pracovníci elektrárny zjišťovali, jak se turbína s novým dílem rotoru chová při stoprocentním výkonu reaktoru. Sledovali především její vibrace. Předběžné výsledky potvrdily očekávané zlepšení chování modernizovaného vysokotlakého dílu turbíny, dodal mluvčí.
ČEZ letos vymění část turbíny i na prvním bloku. Využije k tomu srpnovou palivovou odstávku. Modernizovaný vysokotlaký díl zvýší výkon každého bloku nejméně o 26 MW na 1020 MW. Zároveň prodlouží životnost turbíny. Výměna rotorů a dalších součástek na obou blocích bude stát téměř 700 milionů korun.
Výměnu vyvolaly problémy s chvějící se turbínou. Potíže sice elektrárna odstranila loni, ČEZ se ale nakonec rozhodl, že část zařízení inovuje a vymění za moderní.
Vysokotlaký díl je součástí turbíny, která je tvořena ještě třemi nízkotlakými částmi. Rozpíná se v něm pára, která následně působí na lopatky roztáčející turbínu.