"Tato speciální úprava z čedičového kameniva a pojiva na bázi epoxidových pryskyřic zvyšuje brzdné účinky povrchu dráhy, tedy koeficient smykového tření," řekl ředitel rozvoje a správy provozu letiště Petr Hloušek. V srpnu se bude nanášet druhá část protismykové vrstvy; většinu dráhy pokryli dělníci při pravidelné údržbě v dubnu.
Na vedlejší dráhu se veškerý provoz na letišti kvůli údržbě obvykle přesouvá dvakrát do roka na jaře a na podzim. Srpnová uzavírka je však letos již třetí; kromě pravidelné jarní údržby muselo letiště dráhu uzavřít na čtyři dny i v červnu právě kvůli problémům s novou protiskluzovou vrstvou. Poslední odstávka provozu je plánována na podzim.
Na změny směru pohybů letadel nejvíce doplácejí obyvatelé okolních obcí a pražských čtvrtí. V době uzavírek letadla totiž létají přes Řepy směrem na Dobrovíz. Obyvatele dotčených obcí tak trápí zvýšený hluk a stěžují si místní samosprávě. To ČTK potvrdil například starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
"Nelíbí se nám to, odstávka byla neplánovaná," upozornil Chalupa na fakt, že současná uzavírka nepatří k těm pravidelným. Na druhé straně ale vyjádřil spokojenost s tím, že letiště o všech změnách provozu pravidelně a včas obce informuje. "My můžeme maximálně tlačit na to, aby ty odstávky nebyly tak dlouhé," dodal Chalupa.
Situaci vyřeší až výstavba nové paralelní ranveje, kterou chtělo letiště původně dokončit v roce 2010. Kvůli problémům s vlastnictvím pozemků se ale termín stále odsouvá a datum začátku výstavby nové dráhy není jasný.
Provoz na ruzyňském letišti se každoročně zvyšuje. Za letošní pololetí počet vzletů a přistání letadel stoupl o šest procent na téměř 84.000, počet cestujících vzrostl o devět procent na rekordních 5,58 milionu.