Manažeři nejvíc věří v tradiční reklamu

31.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 31. července (ČTK) - Šéfové marketingových oddělení velkých českých firem co se týče reklamy stále nejvíce věří tradičním médiím tisku a televizi, z nových pak internetu. Zároveň ale hledají cestu, jak využít nové nastupující formáty reklamy. Z nestandardních druhů reklamy již nyní nejvíce manažerů využívá umisťování výrobků do filmů či pořadů, takzvaný product placement. Do budoucna největší počet oslovených manažerů plánuje využít takzvaný virální marketing, který spoléhá na samovolné šíření informací o výrobku mezi lidmi.

Vyplývá to z průzkumu agentury Mather, která oslovila přes 300 ředitelů marketingových oddělení českých firem. Celkem 83 procent oslovených přitom pracuje ve firmě s obratem větším než miliarda korun, uvedla agentura.

Nejvíce užívaným reklamním nosičem je podle průzkumu placená inzerce v denním tisku a časopisech (21 procent). Následují propagační aktivity v místě prodeje či na výstavách (15 procent), televizní a internetová reklama (13 procent). O procento méně oslovených pak využívá možnost posílat reklamní sdělení elektronickou či tradiční poštou.

Podle průzkumu jsou čeští marketéři opatrní na experimentování s novými typy médií, u nichž se dosud nedá prokazatelně měřit efektivita zásahu u lidí. To je zatím podle autorů průzkumu možné u televize, rozhlasu, tisku, webových kampaní a mailových a poštovních kampaní. Jen 16 procent respondentů míní, že masová komunikace ustoupí a bude nahrazena komunikací přímou, kontaktní a interaktivní. Téměř pětina si myslí, že nenastane žádná změna, většina (65 procent) pak věří, že hlavním prostředkem komunikace zůstanou klasická média jako televize, tisk, rozhlas a další.

Více než 71 procent oslovených pokládá za důležité hledání, vymýšlení a objevování nových reklamních médií, jen 13 procent se tomu ale věnuje intenzivně. Z nových typů médií již nyní nejvíce oslovených manažerů v průzkumu, více než třetina, využívá umisťování výrobků do filmů či televizních pořadů, takzvaný product placement. Ten je nyní oficiálně v televizích zakázán, do budoucna se to ale zřejmě změní. V květnu totiž členské země EU schválily směrnici, která uvolňuje pravidla TV reklamy a povoluje i product placement ve filmech, seriálech, sportovních a zábavních programech "lehčího žánru".

K dalším novým způsobům reklamy patří již nyní reklama prostřednictvím mobilních telefonů ve formě SMS nebo MMS zpráv a reklama označovaná jako virální marketing (oba typy shodně 14 procent). Virální marketing spočívá v samovolném šíření informací o nějakém zboží mezi lidmi, a to díky tomu, že původní sdělení o výrobku díky vtipnosti či nezvyklosti zaujme lidi natolik, že si jej začnou předávat například elektronickou poštou nebo jej umisťují na své internetové deníčky, takzvané blogy.

Virální marketing také 18 procent manažerů uvedlo jako formu reklamy, kterou v následujících třech letech plánují využít. O procento méně manažerů uvedlo reklamu přes mobilní telefony a také některý z druhů venkovní reklamy. Celkem 14 procent oslovených pak uvedlo, že plánují využít reklamu ve formě videa na internetu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK