Podle Centrálního registru vozidel bylo v České republice k 30. 6. 2007 registrováno celkem 6.689.393 vozidel všech kategorií, tj. o 199.000 více než ke konci loňského roku. Za prvních šest měsíců letošního roku bylo přitom poprvé v ČR zaregistrováno 266.957 vozidel. O tento počet se téměř rovným dílem postaraly jak nová vozidla (136.351), tak i vozidla ojetá a dovezená ze zahraničí (130.606). Porovnáme-li počet nově registrovaných vozidel s celkovým nárůstem registrací, prostým rozdílem je zřejmé, že za první polovinu letošního roku došlo k vyřazení necelých 68.000 vozidel.
Jiný kraj, jiný věk
Zatímco počet vozidel v registru docela slušně roste, stáří vozového parku se i přes registrace nových vozidel výrazně nemění. Naopak v posledních letech se nepatrně zvyšuje. Na konci roku 2003 byl průměrný věk registrovaného osobního automobilu 13,43 let, v polovině letošního roku to bylo 13,88 let. Za tři a půl roku tak vozový park zestárl o téměř šest měsíců.
Mezi jednotlivými kraji a okresy však můžeme najít nemalé věkové rozdíly. Není překvapením, že nejmladším vozovým parkem se může pochlubit naše metropole, kdy například stáří vozidel v Praze-západ lehce překračuje 12 let. Ovšem najdou se i okresy, ve kterých průměrný věk osobních automobilů o 3 roky starší.
Za optimální průměrné stáří vozového parku osobních automobilů je přitom obecně považována hodnota v rozmezí 8 až 10 let. To je stav ve většině vyspělých zemí EU. Ačkoliv se neustále volá po jeho obnově, z dlouhodobějšího hlediska se situace nijak zvlášť nemění. A jaká je situace v ostatních kategoriích vozidel?
- Autobusy – stejně jako v případě osobních vozů, i průměrný věk autobusů je alarmující, když se neustále zvyšuje a pomalu se blíží hranici 15 let.
- U nákladních vozidel je průměrný věk ovlivněn zejména vysokým stářím tzv. speciálních vozidel (komunální vozy, různé účelové nástavby apod.). Průměrný věk těchto vozidel, které tvoří zhruba pětinu nákladních automobilů, přesahuje hodnotu 23,5 roku.
- Vysoké průměrné stáří motocyklů je pochopitelné, když největší podíl registrovaných motocyklů tvoří stále motocykly značky Jawa (konkrétně typ Jawa 50).
Tabulka: Složení a stáří vozového parku v České republice (k 31. 6. 2007)
Kategorie | Podíl v % | Počet registrací | Průměrné stáří |
---|---|---|---|
Osobní vozidla | 63,05 | 4.217.335 | 13,88 |
Malá užitková vozidla | 5,83 | 390.088 | 7,59 |
Motocykly a mopedy | 12,74 | 851.937 | 32,43 |
Nákladní automobily | 3,14 | 210.237 | 15,92 |
Autobusy | 14,69 | 20.508 | 14,69 |
Traktory | 2,18 | 146.064 | 27,83 |
Přípojná a jiná vozidla | 12,75 | 853.224 | 20,95 |
CELKEM | 100,00 | 6.689.393 | 17,15 |
Zdroj: www.autosap.cz
Automobil není víno a věkem na kvalitě nezíská
Z údajů o celkových registracích vozidel je rovněž patrné, že obnova vozového parku novými vozidly je, s výjimkou malých užitkových vozidel, nedostatečná. V zemích EU 15 je u osobních automobilů za minimální z hlediska optimální obnovy je považováno 8 % ročně. Při stejném vývoji jaký byl zaznamenán v 1. pololetí letošního roku, bude v tuzemsku tato hodnota za rok 2007 na úrovni pouhých 3,3 %.
Graf: Obnova vozového parku v 1. polovině 2007
* OVP = počet prvních registrací za 1.pol.2007 / celkový počet registrací k 31.12.2006
Zdroj: www.autosap.cz
Spíše než zvýšení prodeje nových vozů pomůže vyřazování starších ročníků. Mezi veterány sice najdeme automobily důchodového věku, které jsou v lepších technickém stavu než jejich o mnoho let mladší konkurenti, ale těch je jako šafránu. Nebude-li docházet k vyřazování rezavějících škodovek a aut z bývalého východního bloku z provozu ve větší míře než doposud, průměrný věk vozidel jen tak neklesne.