iDnes: Asiana ukončí autobusovou dopravou mezi Prahou a K. Vary

01.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Karlovy Vary 1. srpna (ČTK) - Firma Asiana ukončí autobusovou dopravu na lince mezi Karlovými Vary a Prahou. Donutila ji k tomu konkurence dalšího dopravce, společnosti Student Agency, která na stejné lince začala přepravovat cestující letos v únoru. Podle šéfa Asiany Alexeje Litvina je provoz ztrátový kvůli podnákladovým cenám Student Agency. Uvedl to server iDnes.

Asiana odeslala žádost o zrušení licence k provozování linky Karlovy Vary - Praha. Autobusy z ní chce stáhnout k 1. říjnu. Zrušení musí schválit ještě dopravní úřad, jde však jen o formalitu. Student Agency se rozhodla vstoupit na stejnou linku jako Asiana poté, co se jejímu majiteli Radimu Jančurovi nelíbila reklama Asiany. V ní firma známá svým portálem Letuska.cz tvrdila, že je jedničkou na trhu letenek. Jančura ovšem oponoval, že jedničkou je jeho společnost.

Asianě se podle iDnes nelíbila hlavně cena, kterou Jančura na lince nasadil. Jednosměrnou jízdenku nabízel za 50 korun. V době, kdy jezdila jen Asiana, stály lístky kolem 140 korun. Litvin proto poslal na Jančurovu firmu několik úřadů, například brněnské finanční ředitelství nebo ministerstvo dopravy. Podle úřadů byl ale postup v pořádku a žádný zákon Student Agency neporušila.

"Pro nás to je nekalá konkurence, ta cena je pod náklady," uvedl Litvin. Jančura nakonec během prázdnin zdvihl cenu až na 120 korun, v té době ale k jeho společnosti už přešla velká část zákazníků. Podle ministerstva financí padesátikorunové jízdné nemůže narušit tržní prostředí natolik, že budou vyloučeni jiní konkurenti z trhu.

Podle Litvina nepřišla Asiana o tolik zákazníků, ale musela přizpůsobit ceny, což byl největší problém. Jak dále řekl, nemá smysl, aby na lince byli dva velcí dopravci, kteří navíc jezdí ve stejné časy. Student Agency navíc začala jezdit při cestě i na letiště, kde odčerpala Asianě další cestující, hlavně zahraniční návštěvníky lázní.

Majitel Asiany, pro kterého jsou autobusy velkým koníčkem, zatím neví, co s vozy udělá. "Můžeme je prodat, zajišťovat dopravu pro cestovní kanceláře či hokejový svaz jako dosud nebo zkusit jinou linku," poznamenal Litvin. Podle něj by mohlo jít například o linku do Plzně, Liberce nebo Brna. Podrobnosti ale sdělit nechtěl.

Linka do Karlových Varů je další, kde Student Agency zrušila konkurenci. Například na lince Praha - Liberec má již monopol. ČSAD Liberec jezdí už jen jednou až třikrát denně. Jízdné se tam ale nezdvihlo a i přesto, že autobusy platí mýtné, stojí o osm korun méně než před příchodem konkurence.

Na lince do Varů Jančura nevylučuje zdražení, půjde prý ale jen o pár korun. "Určitě nebude cena vyšší, než když jsme začali," řekl iDnes.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK