České dráhy v Brně spustily nový systém odbavování cestujících

01.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 1. srpna (ČTK) - Mnohé cestující na brněnském vlakovém nádraží zaskočilo nové rozdělení a grafické značení odbavovacích přepážek. Nový systém, který České dráhy (ČD) začaly testovat v Brně, se do konce roku objeví na 60 nejvytíženějších nádražích v zemi. Měl by výrazně urychlit dobu čekání na obsloužení, dopoledne však lidé často tápali a postup front se zpomaloval, řekl ředitel marketingu v osobní dopravě ČD Aleš Ondrůj.

Systém, který používají například letecké společnosti nebo německé dráhy, spočívá v rozdělení přepážek do několika kategorií podle druhu poskytovaných služeb a odlišném vytváření front, kdy k několika přepážkám vede jedna společná cesta. "K okénkům se cestující rozcházejí až na konci této fronty. I když se u některého okénka někdo takzvaně zasekne, fronta postupuje dál. Dosud to znamenalo, že se fronta vedoucí ke každému okénku zvlášť na několik minut zastaví," popsal nový systém Ondrůj.

Na překvapené cestující čekaly v nádražní hale tři barevně odlišené odbavovací přepážky. U okénka s označením základní odbavení si mohli koupit pouze jízdenku. Doplňkové služby, které zaberou více času, jako například prodej slevových průkazek nebo mezistátních jízdenek, si mohou vyřídit pouze u přepážky s takzvaným komplexním odbavením. Ty jsou spolu s třetím typem přepážek pro přednostního odbavení umístěny v prostorách ČD centra mimo hlavní vestibul nádraží.

"Je pravda, že v dopolední špičce to odbavení trochu vázlo. Chyběla nám nečekaně jedna pokladní a u jednoho počítače se navíc objevil technický problém. V průběhu dne se ale situace uklidnila a průchodnost k pokladnám je mnohem rychlejší než dosud," dodal Ondrůj, který dnes plnil roli informátora, jenž radil lidem a pomáhal obsluhovat jízdenkové automaty.

U přepážky pro přednostní odbavení, která je určena pro tělesně postižené lidi a těhotné ženy, mohou cestující využít nové služby TeleTiket. Lidé si díky ní mohou přes telefon objednat a zaplatit jízdenky pro vlaky SC Pendolino a v budoucnu i pro vlaky InteCity a EuroCity. Z mobilního či pevného telefonu si na čísle 840 112 113 mohou lidé zarezervovat libovolný počet jízdenek kdykoliv během dne. "Peníze uhradí platební kartou a jízdenka bude čekat přímo na nádraží nebo ji pošleme k vytištění na e-mail zákazníka. I přesto, že jedna transakce stojí 100 korun, využilo službu TeleTiket za čtyři hodiny 12 cestujících," řekl Ondrůj.

Pilotní projekt, který se do konce srpna objeví také v Praze-Holešovicích, chtějí ČD vyhodnotit na konci prázdnin. Do konce roku by se mohl objevit na 60 nádražích s největším počtem přepravených cestujících. Na jihu Moravy mezi ně kromě Brna patří také Hodonín, Břeclav, Znojmo a Veselí nad Moravou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK