Díky osvědčení je nyní nová verze letounu certifikována pro výcvik vojenských pilotů. Po proškolení pozemního a leteckého personálu a po tzv. vojskových zkouškách, které proběhnou na přelomu srpna a září, předá Aero stroje armádě.
"Verze T1 je dvoumístný pokročilý výcvikový letoun, který na přání zákazníka využívá maximální množství dílů z dříve vyrobených jednomístných pokročilých bitevníků L-159. Letoun je tak jednomístné verzi maximálně podobný a může být dodán v relativně krátké lhůtě," uvedl vedoucí projektu L-159T1 Pavel Sedláček.
Aero k přestavbě za stovky milionů korun použilo osm letadel z armádních skladů. Technici z nich odmontovali přední část trupu a přidali do nich jedno křeslo; stroje tak budou mít dvojí řízení. Ze 72 letadel, která kdysi vojsko v Aeru nakoupilo, jich k výcviku používá jen 24. Ostatní se snaží neúspěšně prodat.
Smlouvu o přestavbě čtyř jednomístných letounů L-159 na cvičnou verzi T1 uzavřelo Aero s ministerstvem obrany loni v červnu. Vedle výroby letounů zahrnuje dodávky náhradních dílů, pozemního vybavení, dokumentace a školení pozemního a letového personálu.
Firma, kterou od ledna vlastní česko-slovenská investiční skupina Penta, skončila loni ve ztrátě zhruba 950 milionů korun; záporný hospodářský výsledek snížila téměř o třetinu z předloňských 1,38 miliardy korun. Vedení očekává, že už letos vykáže firma čistý zisk 200 milionů korun.
Největším výrobním programem Aera je v současnosti montáž civilních vrtulníků S-76 pro americkou korporaci Sikorsky. Na celkovém obratu společnosti se podílí zhruba třemi čtvrtinami.