Diskonty Penny loni v ČR zvýšily zisk na rekordních 468 mil. Kč

06.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. srpna (ČTK) - Diskontní prodejny Penny Market v loňském roce v Česku zvýšily čistý zisk z 319,5 milionu Kč v roce 2005 na rekordních 468 milionů Kč. Tržby obchodního řetězce Penny Market, který na konci loňského roku měl v ČR 164 prodejen, vzrostly ze zhruba 14 miliard Kč v roce 2005 na 16 miliard Kč. Informaci ČTK získala z účetní závěrky společnosti Penny Market. Diskontní prodejny se v Česku těší rostoucí popularitě a chodí do nich nakupovat stále více lidí.

Firma Penny Market, která je společně se sesterskými supermarkety Billa součástí německé obchodní skupiny REWE Group, patří s řetězci Lidl a Plus mezi hlavní diskontní obchodníky na tuzemském trhu. Například Lidl hospodařil v posledním roce se ztrátou 880 milionů Kč a vykázal tržby 13 miliard Kč. Diskontům Plus v hospodářském roce 2005/2006 klesl čistý zisk z 269,86 milionu korun v roce 2004/2005 na 85,3 milionu korun. Tržby obchodů Plus ale meziročně vzrostly o 503 milionů korun na 11,95 miliardy korun.

Diskontní obchodní řetězce na tuzemském trhu pomocí nízkých cen a stále hustší sítě prodejen ubírají zákazníky především supermarketům. V roce 2006 v diskontech podle průzkumu The Nielsen Company pravidelně nakupovalo již 41 procent Čechů, což bylo meziročně o 17 procentních bodů více. Do supermarketů sice chodilo pravidelně nakupovat 75 procent tuzemských spotřebitelů, ve srovnání se rokem 2005 se ale jejich podíl snížil o čtyři procentní body. V hypermarketech v roce 2006 pravidelně nakupovalo 64 procent lidí, o bod více než v roce 2005.

Na tuzemském trhu v závěru loňského roku podle údajů The Nielsen Company fungovalo 446 diskontních prodejen, kterých bylo ve srovnání s rokem 2005 o 40 více. Počet hypermarketů se loni v Česku zvýšil o 24 na 219 a supermarketů pouze o šest na 724. V ČR tak na milion obyvatel připadlo v roce 2006 již 44 diskontních prodejen. Ze zemí střední Evropy byl tento ukazatel vyšší pouze v Maďarsku, kde loni činil 46. V Polsku bylo na milion obyvatel 40 a na Slovensku 14 diskontních prodejen.

Konkurenční boj mezi diskontními prodejnami možná ještě přitvrdí. Německý diskontní řetězec Aldi totiž zřejmě připravuje expanzi do ČR. Maloobchodní síť Aldi nedávno založila v Česku dceřinou firmu Aldi Czechia. O příchodu Aldi na český trh spekulují odborníci již dlouho. Diskontní řetězec Aldi, který má v Evropě několik tisíc prodejen s potravinami a spotřebním zbožím, totiž brzy otevře své první obchody na Slovensku, v Maďarsku a Polsku.

Rostoucí oblibu diskontních prodejen v Česku potvrzuje i loňský žebříček největších tuzemských obchodních řetězců, který sestavily společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod. První místo s odhadovanými tržbami 43,5 miliardy korun patřilo německé skupině Schwarz, která v Česku provozuje síť hypermarketů Kaufland a diskontních prodejen Lidl. V roce 2005 byla druhým největším obchodníkem.

Kvůli tvrdé konkurenci v uplynulých letech český trh opustilo několik ztrátových obchodních řetězců. V roce 2005 z ČR odešel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Společnost Billa pak letos převzala 97 supermarketů Delvita.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK