Téma týdne: Platím, platíš, platíme
Náklady spojené s provedením běžné platební operace zadané klientem na přepážce či poštou jsou pro banku podstatně vyšší než když jejich klient použije některý z jejich kanálů přímého bankovnictví, což je patrné i ze sazebníků tuzemských komerčních bank. Tímto krokem chtějí banky motivovat své klienty, aby namísto postávání v dlouhých frontách využívali modernějších nástrojů a ulehčili tak práci nejen samotné bankovní instituci, ale i sami sobě.
Přímo do banky díky aplikacím
Přímé bankovnictví totiž umožňuje obsluhovat bankovní účet z pohodlí svého domova či kanceláře, což naznačuje výhody tohoto způsobu placení, kterými je rychlost, operativnost a nezávislost na otevírací době poček. Navíc banky v poslední době zapracovaly na bezpečnosti svých aplikací. Právě obavy o bezpečnosti totiž byly poměrně nedávno častým tématem diskusí a vzbudily značný rozruch (více o této problematice a jak se vyvarovat případných problémů si můžete přečíst v našem rádci s názvem Co dělat, když chci bezpečnější internetové bankovnictví).
Přestože ceníky jednotlivých ústavů se navzájem liší, banky nastavily své poplatky tak, aby používání kanálů přímého bankovnictví bylo výhodné. Jak pro banku, tak i pro klienta. V zásadě tedy platí, že čím více operací se svým účtem provádíte, tím více se využití přímého bankovnictví vyplatí. A to bez ohledu na to, jaký kanál je využíván. U většiny bank je vedení přímého bankovnictví zdarma, resp. součástí poplatku za vedení účtu, uskutečněná operace vyjde i několikanásobně levněji než osobní návštěva pobočky. A jaké kanály přímého bankovnictví banky nabízejí?
- Telebanking (phonebanking) – operace lze provádět buďto prostřednictvím telefonu s tónovou volbou, popř. lze komunikovat s telefonním bankéřem.
- GSM banking – první z možností je využít službu SIM Toolkit, kdy banka do vašeho mobilního telefonu (na SIM kartu) nahraje vlastní bankovní aplikaci, která se objeví v menu vašeho telefonu. Další variantou služby GSM je SMS banking, kdy komunikace probíhá pouze prostřednictvím SMS zpráv. Jeho výhodou je použitelnost u všech mobilních telefonů, bez ohledu na operátora.
- Internet banking – komunikace s bankou pomocí internetu. Zadáním webové adresy příslušné banky a poté i uživatelského jména a certifikačního kódu je umožněn přístup do speciální aplikace. Veškeré operace jsou prováděny s autorizačním klíčem, který zajišťuje zabezpečení proti případnému zneužití.
- Home banking - obsluha účtu prostřednictvím počítače připojeného k internetu a softwaru, který je dodán bankou obvykle na instalačním CD. Výhodou těchto produktů je kompatibilita s účetními a ekonomickými programy.
Platba přes PayPal
Stále oblíbenějším způsobem, jak nakupovat zboží a služby přes internet, je využití PayPalu. Tento platební systém je díky své poplatkové politice nejvýhodnější pro drobné platby a pro nákupy na internetu. V některých případech je nezbytností, např. při nákupu v největší internetové aukční síni eBay. Jeho největší výhodou tohoto způsobu placení je jednoduchost, rychlost a bezpečnost. Bližší informace si můžete přečíst v článku s názvem PayPal konkuruje našim bankám.
Nosit u sebe hotovost a platit hotovými penězi už není v módě. Existuje řada možností, jak zaplatit nebo poslat peníze, aniž je fyzicky držíte v ruce. O těchto možnostech si můžete přečíst v naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků! Dozvíte se o placení pomocí karet, bankovních produktů, pošty a podíváme se také na moderní způsoby. |