Se zimním prodejem si pospíšila především cestovní kancelář Fischer, která nabízí zimní pobyty u moře již od 1. července. V pondělí uvedla na trh své zimní katalogy cestovní kancelář Eso travel, do konce srpna chce začít zimu prodávat i Firo-Tour. Práce na zimních katalozích finišuje i u Exim Tours a Čedoku, který chce nabídku "odtajnit" 5. září.
Po zkušenostech s loňskou zimou se cestovní kanceláře snaží nabídku rozšířit. Uplynulou zimní sezonu totiž zaznamenaly CK nezvykle velký zájem o cestování do teplých krajin; v polovině ledna již byly všechny zájezdy téměř vyprodané. Počet přímých letů rozšířila na letošek například Eso travel. "Novými lety jsou Maledivy, Srí Lanka a Mexiko," vyjmenoval ředitel firmy Tomáš Cikán.
Na Mexiko sází i cestovní kancelář Firo-Tour. "Věříme, že hitem se stane Mayská riviéra s přímými lety z Prahy," uvedla marketingová ředitelka Pavlína Pešová. Celoročně oblíbený je podle ní Egypt, Kypr nebo Maroko. Možnost přímo letět do Thajska získají nově také cestovatelé z Brna a Ostravy.
Fischer zařadil nově do své nabídky například Dubaj, Omán nebo Azorské ostrovy. Nabídku přímých letů z Prahy hodlá rozšířit i Čedok. Marketingový ředitel Tomáš Brejcha však zatím nechce být sdílnější. "Katalogy se připravují," řekl. Nejvíce nepravidelných letů, tzv. charterů, si nasmlouvaly cestovní kanceláře z Prahy.
Přímo budou moci zimní dovolenkáři letět například do Keni, Indie, Thajska, na Srí Lanku, Kubu, Jamajku, Kanárské ostrovy nebo do Mexika. Většina velkých cestovních kanceláří si domlouvá charterové lety u letecké společnosti Travel Service, druhým v pořadí jsou České aerolinie. Zbytek klientů létá se zahraničními dopravci nebo pravidelnými linkami.
Pro cestovní kanceláře je důležité, aby zaplnily velkou část nasmlouvaných míst v letadlech co nejdříve. Proto nabízejí v období "first minute" slevy za včasný nákup až 20 procent, děti do určitého věku mohou jet zdarma, při objednání zájezdu se platí nižší záloha a podobně. Jednou z výhod prvotních prodejů je široká nabídka zájezdů, což je hlavní rozdíl oproti prodejům na poslední chvíli.
"Předpokládáme, ze si během prvního momentu vybere svou dovolenou více než 40 procent klientů," řekl mluvčí Fischera Daniel Plovajko. Celkem Plovajko očekává nárůst počtu zimních dovolenkářů o pětinu. První moment trvá u cestovních kanceláří obvykle dva měsíce, u Fischera uplyne na konci srpna.
Na exotickou dovolenou k moři každou zimu vyráží stále více Čechů. Odhaduje se, že letos jich bude více než 100.000.