Neexistující zadlužení vzniklo při zadávání takzvaných předvyrobených kreditních karet, které si ale klienti banky nemusejí vůbec aktivovat. Banky podle pokynů registru letos od ledna do března vyplňovaly kolonku "úvěrový rámec" 12 devítkami.
"Pouze jsme se řídili pokyny bankovního registru," řekl deníku ředitel úseku kartového centra České spořitelny Miloslav Křečan. Jen spořitelna tak do seznamu poslala informace o předvyrobených kreditkách několika tisíc klientů.
Podle šéfky registru Zuzany Pečené banky o chybě věděly a žádné stížnosti či problémy s čerpáním úvěrů kvůli tomu nenastaly. MfD ale uvádí případ Evy Brücknerové z Prahy, které nesprávný údaj v registru zkomplikoval získání hypotéky od GE Money Bank.
Registr a banky podle deníku postup zadávání po třech měsících změnily. "Místo devítek jsme začali zadávat nuly," vysvětlil MfD Křečan. Od července banky už navíc informace o předvyrobených a nevyzvednutých kartách do registru neposílají a staré záznamy o nich byly vymazány.