Říman: Pokud poslanci neuvolní peníze, ohrozí investici Hyundai

08.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 8. srpna (ČTK) - Sněmovní rozpočtový výbor na svém dnešním zasedání nepodpořil převod 900 milionů korun na stavbu továrny jihokorejské automobilky Hyundai Motor v Nošovicích v Moravskoslezském kraji. Investiční pobídku pro automobilku vyjednala loni vláda Jiřího Paroubka, dnes proti přesunu hlasovali poslanci ČSSD a KSČM. Pokud by opozice na svém stanovisku trvala, mohla by být investice v Nošovicích ohrožena, řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS). Sněmovna by o návrhu měla jednat příští týden.

"Neuvolněním prostředků by se stát dostal do rozporu se smlouvou, kterou s firmou Hyundai uzavřel," řekl ministr Martin Říman.

Člen rozpočtového výboru za ČSSD Miroslav Svoboda však ČTK řekl, že levicoví poslanci vládní návrh zamítli z formálních důvodů. "Výbor urazilo, že nikdo z ministerstva nepřišel obhájit toto rozpočtové opatření," řekl.

V letošním státním rozpočtu má být podle loňského usnesení vlády na přímé dotace pro Hyundai 900 milionů korun, příští rok 600 milionů a v letech 2009 až 2013 dalších 915 milionů korun.

Částka má jít z programu zaměřeného na podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury, ve kterém je letos k dispozici zhruba miliarda korun.

Vláda převod peněz pro Hyundai na letošek odsouhlasila koncem července těsně před vládními prázdninami.

Podle smlouvy, kterou loni v květnu schválila vláda Jiřího Paroubka, má jihokorejská automobilka v letech 2007 až 2013 získat ze státního rozpočtu přímou dotaci až 2,415 miliardy korun na podporu výstavby nošovického závodu.

Dalších 2,5 miliardy korun může Hyundai a zhruba 15 jejích dodavatelů do roku 2011 dostat na vytváření nových pracovních míst či rekvalifikaci zaměstnanců. Součástí této částky jsou také daňové úlevy pro Hyundai.

Hyundai investuje do stavby první evropské továrny v Nošovicích 31 miliard korun. Na základní kámen bylo poklepáno letos na jaře. Zkušební provoz továrny by měl začít příští rok v září, zahájení sériové výroby je naplánováno na březen 2009. Výrobní kapacita by se z 200.000 vozů měla od roku 2011 zvýšit na 300.000 aut ročně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK