Klienti českých bank mají ještě daleko k současným podmínkám bankovního trhu v USA, kde lze často získat internet zdarma a téměř nulové jsou i komunikační poplatky. Přesto ale počet klientů přímého bankovnictví v ČR strmě roste, i když do stavu, kdy by př
edstavoval alespoň procento celkové klientely, je zatím velmi daleko. Do r. 2003 jsou však očekávány velmi vysoké přírůstky.Technologické změny ovlivňující finanční služby zasáhly i český bankovní sektor. Přímým bankovnictvím klasické pobočkové sítě. Jde tedy o tzv. alternativní distribuci bankovních služeb.Nižší náklady
V její prospěch hovoří nižší nákladovost. Podle zahraničních pramenů stojí banku jednoduchá transakce provedená v pobočce 1,77 USD, zprostředkovaná po telefonu 0,66 USD, přes bankomat 0,29 a internetová pak pouze zlomek ceny v porovnání s klasickou operací v pobočce - 0,15 USD. Tendence k co nejvě
tšímu prosazení alternativní distribučních kanálů je ze strany bank evidentní a bude sílit, protože jsou efektivnější.Další přednosti přímého bankovnictví
O kvalitě přímého bankovnictví hovoří především možnost provádět trzv.
aktivní operace - informativní použití telefonu pro zjištění např. zůstatku na účtu je využitím služby jen z menší části, protože klient zůstává ve vztahu k bance v pasivní roli. Pokud však může zadat např. příkaz k úhradě, založit termínovaný vklad nebo dokonce uložit hotovost bez kontaktu s pracovníkem banky, jde o skutečnou alternativu klasické pobočkové obsluhy.V tomto ohledu se zdá být přímé bankovnictví v českých podmínkách (i přes déle trvající vývoj a implementaci), zatím v plenkách, zejména pokud jde o klienty-fyzické osoby.
Zdroj: HN z 29. 11. 1999