Důchodová reforma ve třech krocích

24.08.2007 | , Finance.cz
DŮCHODY A DÁVKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Studie ukazují, že se postupně bude zvyšovat podíl osob starších šedesáti let v naší populaci. Také lidský věk se  prodlužuje a proto je třeba myslet na důstojné stáří. Proto je tu návrh důchodové reformy, které by měla pomoci tyto problémy řešit.

Za třináct let bude každý čtvrtý občan České republiky starší šedesáti let. Tuto demografickou situaci by současný důchodový systém nezvládl. Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas přichází s návrhem reformy, která má předejít neřešitelným miliardovým dluhům.

Změna, kterou pocítí většina z nás, spočívá v postupném zvyšování věkové hranice odchodu do důchodu. Po roce 2030 by měli již všichni muži odcházet do penze v 65 letech. Ženy této hranice dosáhnou v závislosti na počtu vychovaných dětí až v roce 2043.
Prodlouží se také minimální doba pojištění potřebná pro přiznání důchodu ze současných  25 na 35 let a také podstatně větší roli začne hrát individuální připojištění. Tyto změny by se měly dotknout  pouze dnešní mladé a střední generace. Starší lidé, právě tak jako současní důchodci, budou nadále pobírat penze, pravidelně valorizované nad rámec inflace.


Tři etapy důchodové reformy


I. etapa - je připraveno paragrafované znění změn, jejichž úkolem je:

  • pokračovat v postupném diferencovaném zvyšování věkové hranice pro nárok na starobní důchod s cílem dosáhnout věkové hranice 65 let pro muže i ženy (po roce 2030),
  • sjednotit věkovou hranici žen a mužů pro „trvalý“ nárok na vdovský/vdovecký důchod,
  • postupně prodloužit potřebnou dobu pojištění pro nárok na starobní důchod z 25 na 35 let (včetně náhradních dob pojištění),
  • přehodnotit stávající definici invalidity,
  • transformovat invalidní důchod na důchod starobní při dovršení věku 65 let,
  • zvyšovat procentní výměru starobního důchodu i za dobu výdělečné činnosti při souběžném pobírání poloviny starobního důchodu,
  • při stanovení výše procentní výměry invalidního důchodu odstupňovat procentní sazbu za každý celý rok doby pojištění (včetně dopočtené doby) podle stupně invalidity.

II. etapa - příprava a realizace opatření
a) ve veřejném základním důchodovém pojištění, a to zejména:

  • zavedení plateb státu za náhradní doby pojištění; odvod plateb za náhradní doby pojištění umožní snížit procentní sazby pojistného na důchodové pojištění s pozitivním dopadem na trh práce. Zavedení těchto plateb bude znamenat výdaje ze státního rozpočtu. Tyto dodatečné prostředky by měly být získány v rámci ekologické daňové reformy,
  • vytvoření rezervy pro důchodovou reformu z příjmů z privatizace,
  • oddělení financování základního důchodového pojištění od státního rozpočtu a vytvoření „důchodového fondu“,

b) v oblasti soukromých důchodů (penzijní připojištění a životní pojištění), a to zejména:

  • oddělení majetku akcionářů a klientů,
  • zavedení možnosti poskytovat různě zaměřené penzijní plány,
  • zvýšení motivace k vyšším příspěvkům,
  • zvýšení participace zaměstnavatelů,
  • podpora čerpání doživotních penzí z penzijního připojištění.

III. etapa - zavedení dalšího dobrovolného spořícího pilíře důchodového systému:
Jde o možnost částečně se vyvázat ze základního důchodového pojištění (možnost „opt-out“). Pro dosažení větší diverzifikace zdrojů příjmů ve stáří je nutné posílení fondové složky důchodového systému platbou příspěvků do penzijních fondů. Možný přístup by spočíval v tom, že bude všem pojištěncům dána možnost volby, zda jejich důchod bude plynout pouze ze současného základního průběžně financovaného důchodového pojištění, nebo částečně i z dobrovolného spořícího pilíře důchodového systému založeného na možnosti „opt-out“. To by znamenalo, že část placených příspěvků na základní důchodové pojištění by plynula na individuální soukromé pojištění. Při splnění podmínek nároku na důchod by jim byl přiznán důchod z průběžného systému (snížený z důvodu vyvázání) a důchod vypočtený na základě stavu prostředků individuálního účtu. O konkrétním postupu v této věci by mělo být rozhodnuto v roce 2008.


Reformu má připravit komise pro důchodovou reformu složená ze zástupců politických stran. Složení komise k důchodové reformě:

  • ODS: Petr Nečas, Vlastimil Tlustý
  • KDU-ČSL: Marián Hošek, Jan Kasal
  • SZ: Džamila Stehlíková, Jiří Vopátek
  • ČSSD: Zdeněk Škromach, Bohuslav Sobotka
  • KSČM: Miroslav Opálka, Ivana Levá

Přes řadu změn provedených v základním důchodovém pojištění je zřejmé, že především v důsledku očekávaného nepříznivého demografického vývoje je důchodový systém při současném nastavení základních parametrů dlouhodobě finančně neudržitelný a je třeba jej dále významně reformovat. Za posledních 15 let se střední délka života prodloužila o 4 roky a předpokládá se, že za každých dalších šest let se bude prodlužovat o 1 rok. V kombinaci s poklesem porodnosti se tak bude zvyšovat i podíl starších osob na celkové populaci.

Zdroj: MPSV

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DŮCHODY A DÁVKY