Evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) jsou zásadní dokumenty pro důchodové pojištění občanů. Jsou v nich uvedeny doby pojištění, výše výdělků a vyloučené doby (většinou dny pobírání nemocenských dávek). Tyto všechny uvedené údaje jsou nezbytné pro výpočet důchodu. ELDP vedou pro své zaměstnance organizace.
ELDP dříve a dnes
Zatímco dříve zaměstnavatelé ukončovali tyto evidenční listy důchodového pojištění až po té, co u nich zaměstnanec skončil pracovní poměr a teprve v tomto okamžiku je zasílaly na Českou správu sociálního zabezpečení, v současné době je již praxe jiná.
Od 1. 1. 2004 mají organizace povinnost ELDP vyhotovovat za každý kalendářní rok, nebo jeho část, pokud v průběhu kalendářního roku zaměstnanec pracovní poměr ukončil. Vystavení ELDP za každý rok platí i pro případ, že pracovní poměr zaměstnance trvá i na dále. Navíc je organizace v současné době povinna nejen poslat evidenční list důchodového pojištění na ČSSZ, ale také jeden stejnopis předat zaměstnanci.
A právě díky tomu, že zaměstnavatel je povinen vám každý rok předat ELDP, máte možnost průběžně sledovat informace o dobách vašeho důchodového pojištění v jednotlivých letech.
Individuální konto pojištěnce
Přechod na roční ELDP umožnil vznik tzv. individuálních kont pojištěnců (IKP). Individuální konto pojištěnce je soubor datových vět ze všech nárokových podkladů pojištěnce, které má ČSSZ v evidenci. Obsahuje informace o dobách pojištění, náhradních dobách pojištění a o vyměřovacích základech (výdělcích). V IKP se shromažďují informace nejen z ELDP, tj. z doby, kdy jste zaměstnaní, ale také doby pojištění ze samostatné výdělečné činnosti, doby dobrovolného pojištění, doby vedení v evidenci úřadů práce, informace o civilní službě, doby péče o osobu blízkou, či informace o pobírání invalidního důchodu. IKP tak umožní mít všechny potřebné informace pro důchodové řízení na jednom místě. Nejen, že by se měla zkrátit doba pro vyřízení důchodu, ale v budoucnu by měla být možnost, aby každý měl možnost vstoupit sám přímo do svého IKP.
Informativní osobní list důchodového pojištění
I když tato možnost zatím není a on-line přístup do IKP se zatím pouze připravuje, máte již nyní možnost si zjistit, jaké doby pojištění pro vaši osobu ČSSZ eviduje. Od ledna 2006 můžete jedenkrát ročně požádat o zaslání tzv. , což je výpis informací z vašeho individuálního konta pojištěnce. Kromě informací o dobách pojištění a náhradních dobách pojištění obsahuje také přehled vyměřovacích základů a vyloučených dob od roku 1986. Máte-li zájem se již nyní dovědět, dříve než budete v budoucnu žádat o důchod, zda máte ke své osobě vedeny všechny doby pojištění, můžete si o tento výpis požádat.
Co musí žádost obsahovat?
- jméno a příjmení, včetně rodného
- rodné číslo žadatele
- adresu, na kterou má být informativní list zaslán
Po podání žádosti, vám ČSSZ do 90 dnů zašle informativní list.
I když máte do důchodu ještě daleko, je určitě dobré si čas od času nechat tento informativní osobní list zaslat a údaje v něm obsažené zkontrolovat. Doba minulá i současná, kdy mnoho lidí mění často zaměstnání, firmy vznikají a zanikají či si neplní své povinnosti jen nahrává tomu, aby údaje nebyly kompletní. Hledat chybějící informace až v době žádosti o důchod, již může být pozdě a zbytečně se tak může protáhnout doba řízení o dávce. ČSSZ tuto možnost nabízí všem a je jen na nás, zda tuto službu využijeme a budeme se o svůj budoucí důchod starat již nyní.
Zdroj: ČSSZ