"Trh s energetickými nápoji roste už několik let přibližně o 30 procent ročně, stejně tak je tomu i letos. Nejvyšší poptávka je v létě, kdy je prodej nápojů proti zbytku roku zhruba o pětinu vyšší," řekl ČTK Marek Teyssler ze společnosti Red Bull Communications s tím, že samotný prodej nápojů Red Bull, které jsou s 50procentním podílem jedničkou v oboru, kopíruje vývoj celého trhu.
Rostoucí poptávku sledují i další firmy. "Proti roku 2006 stoupl prodej energetických nápojů o 20 procent. Ovšem letos v létě je nárůst díky společenským akcím, dovoleným a zvýšenému cestování skoro o třicet procent," zmínil Martin Hrbek z firmy Bee Masters, která se zabývá internetovým prodejem nápojů.
"Letošní výrazný letní prodej energy drinků má na svědomí teplé počasí, díky kterému se zvyšuje návštěvnost festivalů, klubů a diskoték," podotkla marketingová manažerka výrobce energetických nápojů Pinelli Kamila Viková.
V hudebních klubech se ale energetické nápoje často kombinují s alkoholem, před čímž varují odborníci. "Povzbuzující látky v těchto nápojích jako je kofein, guarana nebo taurin vedou k tomu, že tělo vstřebává alkohol rychleji. Jeho chuť díky vysokému obsahu glukózy je méně patrná a člověk toho vypije mnohem více," vysvětlila nutriční terapeutka Tamara Starnovská z Thomayerovy nemocnice, podle které může tato kombinace vést k onemocnění vyšším krevním tlakem či srdeční arytmii.
Dodala, že konzumace těchto nápojů, speciálně v kombinaci s alkoholem, vede k větší fyzické aktivitě, na kterou tělo ale ve skutečnosti nemá, a může tak zkolabovat.
Mixování alkoholu a energetických nápojů je v České republice přesto velmi oblíbené. "Prodej energy drinků stále stoupá. Nejčastěji se míchají s vodkou, pamatuji si ale i občasnou objednávku na kombinaci s absinthem," popsal poptávku hostů František Volf z karlovarského klubu Rotes Berlin.
Podle něj si energetické nápoje častěji objednávají muži než ženy, což potvrzuje i manažer pražských klubů Duplex a Mecca Jan Čerovský. "V rostoucí konzumaci energetických nápojů je poměr mezi oběma pohlavími asi 70 ku 30 ve prospěch mužů," zmínil Čerovský.
Povzbuzující nápoje se nekonzumují jen při společenských příležitostech. Na jejich spotřebě často přežívají profesionální řidiči, lidé je pijí i při sportu nebo při studiu.
"Díky vysokému obsahu glukózy je vhodné tyto tekutiny pít například při jízdě na kole, kdy se energie opět vydá. Naopak nevhodná je jejich konzumace při učení, kdy se člověk příliš nehýbá a moc energie nevydává," upozornila Starnovská.
Problém vysokého obsahu glukózy se snaží výrobci řešit nabídkou energy drinků bez cukru, což řada zákazníků vítá. "Energetické nápoje se obecně prodávají velmi dobře, v poslední době stoupá především obliba energy drinků bez cukru," uvedl Boris Malý z oddělení marketingu společnosti Globus.