Dodavatelé nafty budou muset biopalivo přidávat tak, aby mělo v celkovém objemu nafty dodávaném na trh podíl dvě procenta. Ministerstvo zemědělství i Sdružení pro výrobu bionafty předpokládá cenový dopad u nafty kolem 20 haléřů. Cenu nafty bude metylester zvedat proto, že je dražší a stát se rozhodl přimíchávání biopaliv nepodporovat.
Podle obchodního ředitele společnosti Čepro Jana Duspěvy lze nyní vliv přimíchávání na cenu těžko odhadovat vzhledem k pohybům cen nafty i biosložky. "Kdybychom řekli, že cena nafty bude konstantní, tak by nárůst ceny na čerpacích stanicích mohl být okolo 40 haléřů," odhadl.
Někteří analytici se ovšem domnívají, že nová pravidla cenu nafty prakticky neovlivní. "Přimíchávání biosložky do nafty od září tohoto roku nebude mít s největší pravděpodobností nijak dramatický vliv na její cenu," řekl analytik Colosseum Petr Čermák.
"O něco výraznější zdražení ovšem může nastat na začátku roku 2008, kdy se z bionafty začne platit spotřební daň. Zákonodárci ovšem ujišťují, že spotřební daň bude velmi brzy opět odstraněna novelou, která by měla opět bionaftu od této daně osvobodit," upozornil Čermák.
Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují směrnice EU. Změna má přispět ke snížení emisí z dopravy. Ministerstvo životního prostředí si od ní také slibuje, že z krajiny zmizí neobdělávaná pole. Podle ekologů přimíchávání podpoří i zvýšení energetické nezávislosti, protože biopaliva se vyrábějí z domácích nebo středoevropských zdrojů. Kritici záměru ale upozorňují na růst cen obilí a potravin v zemích, které na biopaliva vsadily.
Mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar s tím nesouhlasí. "Biopaliva nemají a nebudou v České republice konkurovat potravinám a nejsou a nemohou být jedinou alternativou naftě a benzinu," řekl. Výroba biopaliv by podle něj mohla vést k nutnosti dovozu potravin jen tehdy, pokud by se vymkla kontrole.
Biopalivo nebude muset být v každém litru nafty, v některých dodávkách zase může být podíl vyšší než dvě procenta - maximálně však do pěti procent. Přídavek biopaliv do tohoto množství splňuje kvalitativní normy pro pohonné hmoty, proto není povinnost na přítomnost biosložky kupujícího upozornit.
Společnosti, kterým legislativa stanovuje povinnost přidávat biosložku do standardních pohonných hmot, jsou podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu na přimíchávání od září 2007 připraveny.
Podle odhadů spotřeby nafty může být letos do konce roku na přimíchávání spotřebováno asi 307.000 hektolitrů metylesteru. To představuje 76.000 tun řepky, tedy asi sedm procent letošní úrody.
Současná domácí výrobní kapacita činí podle Petra Jeviče ze Sdružení pro výrobu bionafty asi 3,4 milionu hektolitrů metylesteru ročně. S dodávkami by prý neměl být problém, naopak domácí producenti MEŘO budou nadále podstatnou část výroby vyvážet, podotkl.
V příštím roce se podle předpokladů na náhradu dvou procent nafty spotřebuje asi 947.000 hektolitrů metylesteru, což si vyžádá 233.000 tun řepky.
Přimíchávání řepkového metylesteru má ministerstvo životního prostředí pouze za začátek cesty k trhu s více nabídkami paliv. "Vysokou perspektivu mají především vysokoprocentní biopaliva a biopaliva druhé generace, například etanol vyráběný z lignocelulózy nebo dřevitých surovin," řekl Kašpar. Kam až chce stát s biopalivy dojít, formuluje národní program rozvoje biopaliv v dopravě, který do konce roku vypracuje ministerstvo zemědělství.
Od ledna má začít přimíchávání biolihu do benzinu. Na dvouprocentní přídavek bude potřeba asi 650.000 hektolitrů biolihu, což představuje 91.000 tun pšenice a 325.000 tun cukrovky v případě, že poměr vyrobeného biopaliva z těchto dvou surovin bude 1:1. I v tomto případě by měl být dopad na ceny na pumpách podle MZe obdobný jako u nafty.
Dodavatelům pohonných hmot, kteří by přimíchávání biosložek neplnili, hrozí pokuty. Za každý litr biopaliv, který měli v rámci svého podílu na trh dodat, a neučinili tak, zaplatí 75 korun. Kontrola se bude provádět podle povinné evidence distributorů paliv a na starost ji budou mít celníci.
Při současných cenách benzinu - něco málo přes 30 korun - putuje více než polovina platby koncového zákazníka za litr Naturalu 95 do státní pokladny. Spotřební daň činí 11,84 Kč/l, tedy zhruba 38 procent, další část vybírá stát na dani z přidané hodnoty. Samotný benzin, který dodávají rafinérie, se na koncové ceně podílí 38 procenty a distributorům zůstává marže v průměru kolem osmi procent.