Počet vozidel na našich silnicích neustále roste, alespoň těch osobních. Svědčí o tom i statistiky Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Zatímco v koncem minulého století brázdilo naše silnice zhruba 3,43 milionu osobních vozidel, v prvním pololetí letošního roku jich bylo o téměř 786.000 více.
Není překvapením, že nejrozšířenějším osobním automobilem je s 41 % Škoda, ze zahraničních výrobců je to Ford (7,09 %), Renault (6,26 %) a Peugot (5,29 %). Celkem je na našem území registrováno 108 různých značek.
Stále více zahraničních exemplářů
Při bližším pohledu na skladbu vozového parku podle původu výroby je zřejmé, že tuzemské vozy začínají pomalu ztrácet své dominantní postavení a stále více zákazníků volí některou ze zahraničních značek. Před osmi lety totiž bylo každé druhé vozidlo tuzemské výroby, státy Evropské unie neměly ani 30% podíl. V současnosti je situace poněkud odlišná. Díky dovozům nových, ale především ojetých vozů z okolních států se podíl eurounijních značek vyšplhal na 43,23 % a překročil tak i tuzemskou výrobu.
Velké rozdíly mezi značkami
Z celkového počtu 4,22 milionů vozidel je zhruba každé třetí vozidlo starší 15 let. A které značky tedy zvyšují průměrný věk tuzemského vozového parku nejvíce? Z 1,5 milionu „veteránů“ je 40 % zahraniční výroby, třetinu tvoří starší škodovky (Š 105, Š120, atd.), dalších zhruba 15 procent obstarávají Favority a Formany, 12 % pak pochází z bývalého východního bloku. Právě vozidla značek Wartburg, Trabant či Moskvič vévodí žebříčku nejstarších vozidel podle průměrného stáří, když jejich věk dosahuje téměř 35 let.
Zcela na opačném konci žebříčku najdeme výhradně asijské vozy, když nejmladšími značkami jsou Kia, Hyundai, Toyota a Suzuki. Z evropských značek má nejnižší věkový průměr vozidel značka Volvo (9,72 let) a Citroem (9,95 let). Současně vyráběné vozy mladoboleslavské škodovky, tj. Fabia, Octavia, Superb a Roomster, dosahují průměrného věku něco málo přes 5 let.
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu
Vozový park nepatrně zestárl
Průměrný věk vozového parku osobních automobilů v České republice se od počátku roku 2000 do poloviny letošního roku zvýšil o dva měsíce. Pomineme-li vozidla z bývalého východního bloku, nejvyšší zvýšení průměrného stáří zaznamenaly zahraniční vozidla původu výroby Japonsko a Korea, které zestárly o více než 2 roky.
V porovnání s ostatními státy Evropské unie patří Česká republika již několik let k zemím s nejvyšším průměrným věkem osobních automobilů. Zatímco u nás dosahuje roční obnova vozového parku zhruba 4 %, v zemích západní Evropy je to zhruba dvojnásobek. Podle statistiky SAP je u nás v současnosti registrováno 312.465 vozidel starších 30 let, z nich bezmála 120 tisíc je tuzemské výroby. V případě trvalého vyřazení alespoň poloviny „třicátníků“ z provozu by se průměrný věk vozového parku osobních automobilů snížil o zhruba půl roku.
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.