Plnění informačních povinností, které jsou v kodexu obsaženy, je opakovaně porušováno, tvrdí materiál SOS. S nějakým nedostatkem se přitom pracovníci SOS setkali na vybraných pobočkách všech institucí, které se k dokumentu přihlásily.
Zaměstnanci bank a stavebních spořitelen neměli podle SOS v některých případech o existenci předpisu ani ponětí. Dokument předpokládá, že každý zájemce má ještě před sjednáním úvěru obdržet Evropský standardizovaný formulář. Ten obsahuje konkrétní údaje o úvěru a spotřebitelům díky totožné struktuře usnadní porovnání nabídek od různých ústavů. Formulář vydaly jen tři navštívené instituce.
Úvěrové instituce nejčastěji poskytly nepřesné informace o způsobu zajištění, uvedl Tomáš Večl z SOS. V některých pobočkách byla poskytnuta neúplná informace o skutečných nákladech na úvěr, například formou poplatků, či o možnosti předčasného splacení.
SOS říká, že úvěrové instituce neučinily žádné kroky k naplňování kodexu a že ho zřejmě vyhodnotily jako bezvýznamný dokument. Zástupci finančních domů však tvrdí, že jejich klienti mají všechny informace k dispozici.
"Evropský standardizovaný formulář se skládá ze dvou částí. Z obecné, která je dostupná mj. na našem webu, a dále specifické pro konkrétního klienta s konkrétními propočty, který klient na žádost získá v bance při osobním jednání," řekl ČTK například mluvčí Hypoteční banky David Sahula. Lze z něj vyčíst všechny údaje, které pracovníci SOS na pobočce nedostali.
V řadě případů tak může jít jen o individuální pochybení konkrétního pracovníka, a nikoli o systémový nedostatek.
Ke kodexu se přihlásilo 12 institucí, které poskytují úvěry na bydlení. Jeho dodržování ovšem není právně vymahatelné, finanční ústavy se k němu hlásí dobrovolně. Právě nevymahatelnost je podle SOS zásadním problémem. O zavedení povinného kodexu uvažovali v minulosti europoslanci.
Cílem kodexu je vytvořit určitý standard poskytovaných informací, které by měli mít k dispozici zájemci o úvěr ještě před tím, než uzavřou smlouvu. Údaje mají být srozumitelné a přehledné. Jednotný dokument má navíc umožnit zákazníkům, aby si jednoduše porovnali nabídky od různých finančních ústavů.
Pracovníci SOS zjišťovali, zda finanční instituce poskytují informace na webových stránkách a v tištěných materiálech. Rovněž se vydávali za žadatele o úvěr přímo na pobočkách úvěrových institucí.