CK hlásí rekordní léto, prodej vzrostl až o čtvrtinu

02.09.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 2. září (ČTK) - Letošní léto se cestovním kancelářím mimořádně vydařilo, uvedli zástupci velkých cestovních kanceláří v anketě ČTK. Někde se počet prodaných zájezdů zvýšil až o čtvrtinu, ještě výrazněji rostly tržby, neboť lidé kupují stále dražší zájezdy. Na druhou stranu se stále více lidí kvůli dovolené zadlužuje. Výrazným trendem letošní letní sezony byl také nákup přes internet.

"S letošní sezonou jsem absolutně spokojen, šlo o nejlepší sezonu v naší třináctileté historii," tvrdí generální ředitel Eso travel Tomáš Cikán. Ve srovnání s loňským létem přišlo podle Cikána o 22 procent více klientů, tržby se zvýšily o třetinu.

CK Eso travel zaznamenala zvýšený zájem o individuální služby, které nejsou uvedeny v katalogu. Tomu však odpovídá i průměrná cena prodaného pobytového zájezdu, která letos byla téměř 40.000 korun. "To je trend bohaté klientely," řekl Cikán, podle kterého byl velký zájem například o USA nebo Čínu.

Přijatelněji znějí uším občana s průměrnými příjmy statistiky dalších velkých cestovních kanceláří. Podle nich si nejvíce klientů koupilo zájezd do Středomoří, především na řecké ostrovy. "S velkým náskokem vede Řecko, další v pořadí jsou Chorvatsko, Tunisko, Egypt a Bulharsko," řekl Michal Tůma, marketingový manažer největšího internetového prodejce zájezdů, agentury Invia.cz.

Tržby Invia.cz zaznamenaly třetinový nárůst. "Výrazně se zvýšil prodej zájezdů na splátky," potvrdil Tůma trend, kdy si zájezdy dopřávají i lidé, kteří momentálně nemají k dispozici celou potřebnou částku. "Zájem je o co nejlevnější zájezdy kamkoliv, na druhou stranu pozorujeme i vyšší poptávku po dražších poznávacích zájezdech, hlavně do exotických destinací," dodal Tůma.

Velkou oblibu řeckých ostrovů potvrzují i CK Fischer a Firo-Tour. "Tradičně nejprodávanější z nich je Kréta," tvrdí šéfka strategie Firo-Tour Pavlína Pešová. Mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko zase jmenuje na prvním místě ostrovy Rhodos a Kos. Fischer letos během hlavní sezony prodal o 15 procent více zájezdů než loni v létě.

Tradičním cílem českých turistů je Chorvatsko, kam každoročně jezdí přes 800.000 Čechů. Většina si však zařizuje dovolenou bez pomoci cestovní kanceláře. Nebývalý zájem o zájezdy však zaznamenal i největší specialista na Chorvatsko, CK Vítkovice Tours. "Ve srovnání s loňským srpnem jsme zaznamenali nárůst počtu klientů v letošním roce o čtvrtinu," řekl výkonný ředitel Libor Šugárek.

V rámci Chorvatska je nejoblíbenější Dalmácie, především Makarská riviéra, po jistém útlumu se však Češi vracejí i na chorvatské ostrovy Hvar, Brač a Korčula.

"Asi největším trendem byl mimořádný nárůst prodejů on-line zájezdů přes internet," řekl Plovajko. Podíl těchto zájezdů u Fischera překročil deset procent a stále roste. Začátkem sezony přitom firma očekávala pouze pětiprocentní podíl. Neobvykle velký zájem o nakupování zájezdů prostřednictvím internetu potvrdil i šéf Vítkovice Tours Libor Šugárek.

Již delší dobu se na nákupech dovolené projevuje i neustále rostoucí životní úroveň. Lidé stále raději vybírají z hotelů střední a vyšší kategorie, místo polopenze si předplácejí plné stravování a neváhají utrácet za další nadstandardní služby. "Z těchto důvodů jsme pro letošní sezonu do nabídky vůbec nezařadili hotely se dvěma a méně hvězdičkami," řekl Plovajko.

I proto se průměrné výdaje na letní dovolenou vyšplhaly na téměř 15.000 korun, což je o necelou tisícovku více než loni. Podle odhadů analytické společnosti Mag Consulting prodají cestovní kanceláře za celý letošní rok rekordních 2,150.000 zájezdů, převážnou většinu v létě. Prodej by tak vzrostl oproti loňsku o 3,5 procenta.

Rychlejšímu růstu bránila mimořádně teplá zima, kdy lidé často raději zůstali doma, než by jeli na hory bez sněhu. CK tím přišly podle odhadů jejich asociace o zhruba 800 milionů korun. Lidé však podle údajů Mag Consulting přesunuli nákup dovolených ze zimy na léto, což bylo mimo jiné příčinou rekordních prodejů letních zájezdů v nabídce "první moment".

Nyní je letní sezona u konce a cestovní kanceláře doprodávají zbytky zářijových zájezdů se slevou. Přitom však již zbrojí na zimu a předhánějí se v počtech novinek. Kromě výletů za sněhem se neustále rozšiřuje nabídka pobytových zájezdů k teplým mořím. Dlouhodobým hitem je například Kuba nebo Egypt, letošní zimní novinkou je třeba Salvador nebo mayská riviéra v Mexiku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK