"S letošní sezonou jsem absolutně spokojen, šlo o nejlepší sezonu v naší třináctileté historii," tvrdí generální ředitel Eso travel Tomáš Cikán. Ve srovnání s loňským létem přišlo podle Cikána o 22 procent více klientů, tržby se zvýšily o třetinu.
CK Eso travel zaznamenala zvýšený zájem o individuální služby, které nejsou uvedeny v katalogu. Tomu však odpovídá i průměrná cena prodaného pobytového zájezdu, která letos byla téměř 40.000 korun. "To je trend bohaté klientely," řekl Cikán, podle kterého byl velký zájem například o USA nebo Čínu.
Přijatelněji znějí uším občana s průměrnými příjmy statistiky dalších velkých cestovních kanceláří. Podle nich si nejvíce klientů koupilo zájezd do Středomoří, především na řecké ostrovy. "S velkým náskokem vede Řecko, další v pořadí jsou Chorvatsko, Tunisko, Egypt a Bulharsko," řekl Michal Tůma, marketingový manažer největšího internetového prodejce zájezdů, agentury Invia.cz.
Tržby Invia.cz zaznamenaly třetinový nárůst. "Výrazně se zvýšil prodej zájezdů na splátky," potvrdil Tůma trend, kdy si zájezdy dopřávají i lidé, kteří momentálně nemají k dispozici celou potřebnou částku. "Zájem je o co nejlevnější zájezdy kamkoliv, na druhou stranu pozorujeme i vyšší poptávku po dražších poznávacích zájezdech, hlavně do exotických destinací," dodal Tůma.
Velkou oblibu řeckých ostrovů potvrzují i CK Fischer a Firo-Tour. "Tradičně nejprodávanější z nich je Kréta," tvrdí šéfka strategie Firo-Tour Pavlína Pešová. Mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko zase jmenuje na prvním místě ostrovy Rhodos a Kos. Fischer letos během hlavní sezony prodal o 15 procent více zájezdů než loni v létě.
Tradičním cílem českých turistů je Chorvatsko, kam každoročně jezdí přes 800.000 Čechů. Většina si však zařizuje dovolenou bez pomoci cestovní kanceláře. Nebývalý zájem o zájezdy však zaznamenal i největší specialista na Chorvatsko, CK Vítkovice Tours. "Ve srovnání s loňským srpnem jsme zaznamenali nárůst počtu klientů v letošním roce o čtvrtinu," řekl výkonný ředitel Libor Šugárek.
V rámci Chorvatska je nejoblíbenější Dalmácie, především Makarská riviéra, po jistém útlumu se však Češi vracejí i na chorvatské ostrovy Hvar, Brač a Korčula.
"Asi největším trendem byl mimořádný nárůst prodejů on-line zájezdů přes internet," řekl Plovajko. Podíl těchto zájezdů u Fischera překročil deset procent a stále roste. Začátkem sezony přitom firma očekávala pouze pětiprocentní podíl. Neobvykle velký zájem o nakupování zájezdů prostřednictvím internetu potvrdil i šéf Vítkovice Tours Libor Šugárek.
Již delší dobu se na nákupech dovolené projevuje i neustále rostoucí životní úroveň. Lidé stále raději vybírají z hotelů střední a vyšší kategorie, místo polopenze si předplácejí plné stravování a neváhají utrácet za další nadstandardní služby. "Z těchto důvodů jsme pro letošní sezonu do nabídky vůbec nezařadili hotely se dvěma a méně hvězdičkami," řekl Plovajko.
I proto se průměrné výdaje na letní dovolenou vyšplhaly na téměř 15.000 korun, což je o necelou tisícovku více než loni. Podle odhadů analytické společnosti Mag Consulting prodají cestovní kanceláře za celý letošní rok rekordních 2,150.000 zájezdů, převážnou většinu v létě. Prodej by tak vzrostl oproti loňsku o 3,5 procenta.
Rychlejšímu růstu bránila mimořádně teplá zima, kdy lidé často raději zůstali doma, než by jeli na hory bez sněhu. CK tím přišly podle odhadů jejich asociace o zhruba 800 milionů korun. Lidé však podle údajů Mag Consulting přesunuli nákup dovolených ze zimy na léto, což bylo mimo jiné příčinou rekordních prodejů letních zájezdů v nabídce "první moment".
Nyní je letní sezona u konce a cestovní kanceláře doprodávají zbytky zářijových zájezdů se slevou. Přitom však již zbrojí na zimu a předhánějí se v počtech novinek. Kromě výletů za sněhem se neustále rozšiřuje nabídka pobytových zájezdů k teplým mořím. Dlouhodobým hitem je například Kuba nebo Egypt, letošní zimní novinkou je třeba Salvador nebo mayská riviéra v Mexiku.