Saab 9-5 2.3t BioPower - Alkoholový dýchánek

04.09.2007 | , AUTO.CZ
STYL/auto


perex-img Zdroj: Finance.cz

Přeplňování čtyřválců bylo pro Saab dlouhá léta symbolem sportovních ambicí a východiskem z nedostupnosti velkých motorů. Dnes se léta vývoje a zkušeností začínají vyplácet. Objevil se totiž fenomén označovaný zkratkou E85.

I když by to bohaté ekonomiky severní Evropy nemuselo až tak trápit, konají tamní vlády více než země kontinentální Evropy. Masivní podpora obnovitelných zdrojů se jen před několika desítkami měsíců přesunula také na pole automobilových paliv a problém slepice (síť čerpacích stanic) – vejce (automobily na trhu) našel řešení. Začala se rozšiřovat síť čerpacích stanic, ale i nabídka vozového parku. Vlastnit auto spalující etanol nebo směs benzinu a etanolu E85 bylo najednou nejen projevem ekologického myšlení, ale díky daňovým zvýhodněním se to pro běžného spotřebitele stalo také ekonomicky výhodnější než vlastnictví a provoz automobilu na konvenční paliva.

Domácí ale i zahraniční automobilky reagovaly rychle a trh se jakoby mávnutím kouzelného proutku začal zajímat o nové modely, které by mohly jezdit na E85. Saab tak činí od léta 2005, kdy se poprvé objevil v nabídce model 2,0t BioPower. Zkratkou BioPower jsou dnes označovány vozy obou modelových řad Saabu. My jsme využili možnost vyzkoušet loňskou novinku 2,3t Biopower, která rozšířila výrobní program řady 9-5 o druhou motorizaci, která umí spalovat benzin i E85.


Alkohol užívaný ve velkých dávkách
První model 9-5 2.0t BioPower si na nedostatek síly rozhodně nemohl stěžovat, protože 132 kW a 280 Nm si dokázalo i s 1,6 t mrtvé váhy velkého Saabu dobře poradit. Proč ale nenabídnout více, když úprava palivového systému – nádrže, palivových potrubí a hadiček – je vlastně relativně jednoduchá a nově naprogramovaná řídicí jednotka Saab Trionic vykazuje v menším motoru bezproblémové fungování? Druhý etanolový model s motorem 2,3t BioPower má při použítí E85 154 kW při 5500 ot./min a točivý moment s maximem 310 Nm mezi 2000 a 4300 ot./min. To jsou ještě lepší hodnoty než při spalování benzinu.

V praxi jízdu na etanol nebo benzin zpočátku jen těžko rozpoznáváme. Zvuk ani minimální vibrace motoru se neliší. Prvním identifikačním znakem, který prozrazuje nestandardní palivo v nádrži, je spotřeba směsi E85, zobrazovaná na palubním počítači. Při velmi klidné jízdě se prakticky nelze dostat po desetilitrovou hranici, na dálnici počítejte se 14 l/100 km a ve městě se údaj vyšplhá podle jízdního stylu až k 17 l/100 km. I z toho je zřejmé, že vládní podpora v podobě nižších daní na paliva, je naprosto nevyhnutelná, jinak totiž není možné ekonomicky volbu verze BioPower obhájit.

Saab BioPower

Po vyjetí nádrže E85 tankujeme konvenční automobilový benzin s 95 oktany a pokračujeme na cestě po vlastech českých. V horském terénu se kupodivu projevuje větší ochota vozu k akceleraci a noha na pedál plynu nemusí tolik tlačit jako ještě před chvílí. To není zcela v souladu s tím co se uvádí v technických datech, ale podotýkáme, že jde o subjektivní hodnocení, které nebylo vzhledem k délce zápůjčky, možné objektivně prověřit.

Spotřeba benzinu klesá asi o polovinu, proti hodnotám zobrazovaným dosud na palubním počítači. Mimo město lze jezdit za 8,5 l/100 km (kombinace silnic 1. a 2. tř. + obce, poloviční zatížení vozu, ve městě jsme se pohybovali kolem 14 l/100 km. Režim „dálnice“ při rychlosti 130 km/h znamená spotřebu 9,8 l/100 km. Při této cestovní rychlosti je na 5. rychlostní stupeň na otáčkoměru jen 2800 ot./min, a to pochopitelně přispívá k cestovní pohodě.

Při jízdě na benzin je motoru celkem jedno, jestli jedete 80 nebo 130 km/h. Spotřeba se díky malému zatížení agregátu liší jen nevýznamně. To platí o konstantních rychlostech. Pokud často zrychlujete a brzdíte, není to pro 9-5 to pravé ořechové. Brzdy mají vlažný nástup, což u auta s výkonem přes 200 koní překvapuje. Přeplňovaný čtyřválec je tradičně perfektně utlumen, ale roztáčení agregátu pod zatížením si žádá oběť v podobě spotřeby paliva. Auto samotné patří k těžším kombi vyšší střední třídy.

Extravagance na druhou
Saaby sice za posledních 15 let ztratily mnoho ze své individuality, a tento Saab má už na svém kontě mnoho křížků, jenže jeho charisma tady stále je! Vnější design kombi je zejména v zadní části karoserie stále originální, neokoukaný a může se vám stát, že se do něj rychle zamilujete. Druhou možností je, že mu jednoduše nepřijdete na chuť a nebude vás už vůbec pokoušet.

Příď je na dnešní poměry snad až moc placatá, má obrovský převis a poslední facelift jí přidělil kontroverzní nálepku. Sice už nevypadá jako ten model, který pod kódem 9-5 vstoupil na trh v roce 1997 (Wagon 1998), ale jak známo, vypadat jinak ještě neznamená sklízet body za design. Záď je nadčasová hlavně díky tvarování C a D-sloupku, které zaslouží absolutorium. Automobil je na trhu už téměř desetiletí, ale základní myšlenka je stále více než čerstvá.

Interiér SaabuUvnitř panuje komfort a bezpečí. Čelní sklo je překvapivě blízko, takže zde nemáte pocit volnosti, který by generovat automobil s délkou 4841 mm - tady se věk současného Saabu 9-5 projevuje nejvíce. Před řidičem se rozprostírá legendární ovládací středisko, skoro takové jako v letadle. Funkce Night panel (tlačítko vypne osvětlení přístrojové desky, mimo rychloměr, jakmile bude třeba předat řidiči důležitou informaci, zobrazí se bez ohledu na aktuální režim) nebo špičková konstrukce hlavových opěrek jsou prvky, které Saab proslavily a postupně jsou přebírány dalšími výrobci. Jejich síla je totiž v jednoduchosti.

Automatická převodovka ubírá vozu na dynamice (akcelerace z 0 na 100 km/h o sekundu horší), ale řadí mimořádně komfortně. Je jedno, jestli máte plyn na podlaze nebo poslušně spolupracujete s automatem ubíráním plynu. Okamžik přeřazení se hledá jen těžko. Škoda, že páčky na volantu fungují jen když máte režim Manual. Někdy by se hodilo i ruční přeřazení v automatickém modu. Řízení je značně „americké“, kolem středové polohy mrtvé. Na dálnici se tak Saab i ve vysokých rychlostech vodí snadno, ale na okreskách to vozu a jeho ovladatelnosti příliš nesvědčí. Pro sportuchtivé zákazníky má Saab modely Aero, které koneckonců tvoří značnou část obchodů uzavřených v ČR.

Zavazadlový prostor SaabuUžitná hodnota tohoto kombi snese srovnání například s velkými Volvy. Zavazadelník nevyniká velkou výškou (406 mm po plato), ale výrobce sází na praktické detaily a časté využití po střechu. Pod dnem je systém úložných schránek, takže objem nad dnem nezmenšují stále přepravované předměty, které se čas od času hodí na cestách. Prostor pro posádku odděluje síť (součást příplatkové sady), když dojde na sklápění sedadel, vzniká zcela rovná plocha s délkou bezmála 1,8 m a nejmenší šířkou mezi podběhy 1010 mm.

Silnou stránkou Saabu 9-5 jsou komfortní sedadla vpředu i vzadu a nadbytek místa pro všechny členy posádky. Vysoký cenový rozdíl mezi základní výbavou Linear a střední Vector je dán mj. standardním koženým čalouněním a řadou dalších praktických a luxusních prvků výbavy u druhého jmenovaného stupně.

Za prohřešky v cenové skupině tohoto vozu považujeme plastové provedení kulisy voliče automatické převodovky, pogumovaný plast na středové konzole kolem spínací skříňky a diskutabilní je také umístění ovladačů elektrického spouštění oken ne na dveřích řidiče ale uprostřed mezi sedadly.

Závěr
Dovozci vozů Saab, stejně jako českému zastoupení Fordu patří uznání za odvahu přijít na český trh s něčím, co zatím zůstává v našich podmínkách v plenkách. Exemplář, který jsme vyzkoušeli přijel do Čech až ze Švédska, ale každý zákazník, který bude mít zájem o provoz Saabu na E85, dnes může přijít do prodejny a takový vůz objednat. Další kroky k popularizaci alternativního paliva jsou na legislativcích nebo na magistrátech velkých měst. Právě tam můžou snadno vytvořit motivační prostředí (nižší daně, parkování zdarma, atp.), které zákazníky přiměje tankovat zatím vzácné palivo z obnovitelných zdrojů, kterého automobil navíc spotřebuje více než benzinu.

První cena vozu 919.000,-Kč (2,0t LPT 110 kW, Linear)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.019.000,-Kč (2,3t BioPower, 154 kW, Linear)
Základní cena testovaného vozu 1.229.000,-Kč (2,3t BioPower Automat, 154 kW, Vector)
Cena testovaného vozu vč. příplatků a slevy 1.463.000,-Kč (2,3t BioPower Automat, 154 kW, Vector)

 

Plusy

  • Skutečnost, že je vůbec model na E85 v prodeji
  • Možnost provozu na benzin i E85 (a všechny jeho směsi)
  • Prostorný interiér
  • Tichý motor pro cestování vysokými rychlostmi s přiměřenou spotřebou
  • Měkce řadící automatická převodovka

Minusy

  • Slabší nástup brzd
  • Vysoká spotřeba E85
  • Vysoká citlivost spotřeby E85 na jízdním stylu
  • Automatická převodovka reaguje na volbu převodu tlačítky jen v režimu „manual“
  • Diskutabilní volba některých materiálů v interiéru

Autor článku

 

Články ze sekce: STYL/auto