Inspektoři teď budou mít podle HN nově na starost i čistotu interiérů, to zda je na WC toaletní papír a tekoucí voda. Sledovat budou i to, jaké má vlak zpoždění nebo zda je ve vagonu alespoň 18 stupňů Celsia.
Ministerstvo si od změny slibuje hlavně to, že vlaky budou čistší. "Jedna z podmínek, abychom lidi vůbec dostali do veřejné dopravy, je, že prostředí ve vlaku bude příjemné a čisté. A to se dá udělat hned a levně," je podle HN přesvědčen náměstek ministra dopravy Petr Šlégr (Strana zelených).
České dráhy pak budou na základě zjištění inspektorů za svá pochybení, třeba i za špinavý vlak, dostávat od ministerstva pokuty. "Ministerstvo dopravy, jako objednavatel našich služeb, má právo kontrolovat dodržování podmínek smlouvy a to se týká i čistoty vozů," řekl HN Radek Joklík z tiskového oddělení ČD.
Až dodnes kontrolovalo rychlíky, a tedy i čistotu v nich, pouze šest zaměstnanců ministerstva. "A to je málo. V nejbližších dnech proto budeme školit pracovníky Drážní inspekce," řekl HN Šlégr. To je prý nutné proto, aby všichni inspektoři měli na špínu stejná měřítka.
První vlaky by inspektoři podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara mohli zkontrolovat ještě v průběhu tohoto měsíce. "Nebude se ale jednat o žádnou jednorázovou akci, kontroly budou probíhat průběžně," citují HN Neusara.
Jenže kontrolám prý bude poněkud chybět moment překvapení. Ministerstvo dopravy si totiž vymínilo, že měsíční plán kontrol dostane vždy předem. A informováni budou předem i zaměstnanci drah. To, že inspektor přijde kontrolovat čistotu ve vlaku, musí oznámit obsluze vlaku ještě před výjezdem z první stanice, píšou dnešní Hospodářské noviny.