"Ukazuje se, že nezanedbatelně dochází k nárůstu škod na zdraví, škody na majetku se vyvíjejí stejným tempem jako v loňském roce. Je třeba započítat inflaci, rostoucí cenu práce, náhradních dílů a energií," řekl mluvčí Kooperativy Marek Vích. "Strategii zatím připravujeme, budou se v ní ale zřejmě promítat výše uvedené vlivy," dodal.
Sazby pojistného jsou nyní předmětem výpočtů pojistných matematiků a ještě nejsou definitivně dokončeny, uvedla mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská. Vliv na ně podle ní může mít i novela zákona, která má zvýšit limity pojistného plnění u škod na majetku z 18 na 35 milionů korun. Na druhou stranu v současném konkurenčním prostředí se neočekává dramatické zdražování u žádné z kategorií vozidel, podotkla.
Dosavadní letošní vývoj škod sice ovlivnil nižší počet dopravních nehod v zimních měsících, ale již od dubna do konce srpna je srovnatelný s loňským rokem, upozornila Koutská. V některých měsících klienti hlásili ještě zhruba o pět procent více škod z povinného ručení než loni. Vzrostl prý hlavně počet nehod s nákladnými finančními závazky do budoucna. V osobní dopravě to byl zvýšený počet těžkých zranění, jejichž důsledky budou mít finanční dopady na několik, možná i desítek let, poznamenala.
Po loňském krátkodobém snížení nehodovosti po zavedení bodového systému se letos situace na českých silnicích opět zhoršila a počty nehod rostou, souhlasil mediální zástupce ČSOB Pojišťovny Michal Urban. K nejrizikovějším kategoriím s nejvyššími škodami patří podle něj již tradičně tahače a nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun.
Většina řidičů platí letos za povinné ručení o desítky až stovky korun méně než loni. Pokles cen se týkal řidičů, kterým se zvýšil bonus o pět procent díky jízdám bez nehod. Maximální bonus dosáhl 35 procent základní sazby pojištění. Noví řidiči platí za pojistku vesměs o několik procent více než před rokem.
Řidiči vozidel, kteří způsobí nehodu, se nebudou moci snadno vyhnout penalizaci od pojišťoven zřejmě od října. Pojišťovny chtějí zamezit přechodu vlastníků aut po nehodě k jiné pojišťovně propojením databází informací o klientech povinného ručení.
Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil koncem loňského roku 5,667 milionu. Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje 11 pojišťoven. Některé z nich sazby rozlišují pouze podle obsahu motoru a způsobených nehod, jiné zohledňují také třeba věk či bydliště vlastníka vozu.