Obchodníkům se ztrácejí nákupní vozíky za desítky milionů

13.09.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. září (ČTK) - Obchodní řetězce se v Česku potýkají s velkými ztrátami nákupních vozíků, které mizí zejména z parkovišť u velkých hypermarketů. Škody obchodníci vyčíslili na několik desítek milionů korun ročně. Výrobci nákupních vozíků proto vylepšují systém jejich zabezpečení, který již nespočívá pouze v zálohování vozíků drobnými mincemi, ale také v zablokování koleček po výjezdu z vymezeného prostoru.

Například na panelovém sídlišti v okolí hypermarketu Hypernova v Praze-Chodově se v křovinách či u popelnic povaluje velké množství nákupních vozíků s logem Hypernovy. S vozíky si hrají děti, anebo je při manipulaci se zbožím používají majitelé tamních večerek. "Nákupní vozíky se nám skutečně ztrácejí, a to zejména ty kovové, kterých máme 90 procent," řekl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která v Česku provozuje 300 hypermarketů Hypernova a supermarketů Albert.

Ahold má ve svých prodejnách zaparkováno zhruba 50.000 nákupních vozíků a jejich roční ztráty Kytýr odhadl na šest až deset procent. Jeden nákupní vozík s plastovým košem přitom stojí zhruba 12.000 korun a kovový přijde na polovinu, takže jenom Aholdu kvůli krádežím vozíků ročně vznikají škody až několik desítek milionů korun.

Se ztrátami nákupních vozíků bojuje také společnost Tesco Stores ČR. "Stává se to neustále, a to především ve větších městech. Moc se těmto ztrátám nedá zamezit, nicméně snažíme se více dohlížet na parkoviště u našich prodejen, abychom lépe monitorovali manipulaci s nákupními vozíky," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Výrobci nákupních vozíků proto vymýšlejí nové systémy jejich zabezpečení, aby snížili ztráty obchodníků. Například společnost Wanzl, která má výrobní závod v Hněvotíně u Olomouce, nyní uvedla na trh nové nákupní vozíky, jejichž kolečka se po výjezdu z obchodu či parkoviště díky zábranám zabudovaným do země automaticky zablokují. "Je to další stupeň zabezpečení nákupních vozíků," řekla Marie Urbášková ze společnosti Wanzl, která nákupní vozíky dodává většině tuzemských obchodních řetězců.

Cena tohoto nového typu nákupních vozíků je podle Urbáškové o něco vyšší než u klasických vozíků vybavených pouze zálohovým systémem. "V České republice jsme tyto vozíky zatím ještě neprodali žádnému obchodnímu řetězci," uvedla Urbášková. Obchodníci se totiž kvůli cenové válce o zákazníky snaží šetřit.

Nový systém zabezpečení nákupních vozíků nicméně zaujal maloobchodní společnost Ahold. "Při zablokování koleček vozík obvykle zůstává stát na místě a je nutné jej odblokovat obsluhou prodejny. Vzhledem k vyšším nákladům na tento systém ale zatím nevíme, zda jej zavedeme v našich prodejnách," řekl Kytýr.

Nákupní vozíky podle obchodníků často z rozmaru kradou výrostci. Někteří lidé si v nich odvezou nákup domů a nákupní vozík pak nechají pohozený na ulici, anebo jej využijí v domácnosti. Ve sběrnách podle obchodníků končí jen zlomek ztracených nákupních vozíků, protože nepoctiví výkupci za ně vyplácejí jen nízké částky.

"Najdete je i na vietnamských tržištích u hranic, kde si s nimi převážejí zboží u stánků. Najdete je naprosto nesmyslně zničené v sídlištích, protože se hoši chtěli svézt," poznamenal jeden z obchodníků. Části vozíků lidé používají například i jako pletivo nebo si z nich vyrábějí grily. Podle Urbáškové se ale nákupní vozíky často ztrácejí i z obchodů v západní Evropě.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK