...
České aerolinie (ČSA) zúžily pololetní ztrátu díky pokračujícímu růstu výnosů i úspoře nákladů a potvrdily plánovaný obrat do černých čísel i přes pozdější vypořádání prodeje cateringové divize.
ČSA ve čtvrtek uvedly, že vykázaly za první pololetí ztrátu 175 milionů korun v porovnání se ztrátou 773 milionů před rokem.
Výnosy národních aerolinek z pravidelné přepravy osob meziročně stouply o 2,3 procenta na 8,05 miliardy korun, výnosy z charterové přepravy se zvýšily o 9,3 procenta na 1,17 miliardy.
ČSA již dříve uvedly, že v prvním pololetí zvýšily počet přepravených cestujících o 1 procento na 2,49 milionu.
Firma loni spustila tříletý restrukturalizační plán, jenž ji má vrátit do černých čísel a umožnit její privatizaci.
ČSA uvedly, že pololetní hospodářský výsledek je o 496 milionů lepší proti restrukturalizačnímu plánu díky vyšším výnosům a úsporným opatřením.
"Dokázali jsme začít zavírat nůžky mezi výnosy a náklady, které vedly tuto společnost ještě v lednu 2006 jednoznačně ke krachu," cituje tisková zpráva generálního ředitele Radomíra Lašáka.
"Zlepšení je taženo plněním plánu na straně výnosů a dosažením vyšších úspor v nákladech. Šetříme dál a plníme plán ve výnosech. Ten počítá s výsledkem o 1 miliardu lepším než loni," dodal Lašák.
ČSA zároveň potvrdily, že směřují k naplnění podnikatelského plánu letošního zisku 42 milionů korun po loňské ztrátě 397 milionů, a to i přes výpadek v řádu stovek milionů korun způsobený pozdějším vypořádáním prodeje cateringové divize.
Firma původně počítala s příspěvkem zhruba půl miliardy korun za prodej vedlejších aktiv, letos ve druhém pololetí ale zaúčtuje jen asi 70 milionů po vypořádání prodeje cargo terminálu. Nový majitel pro cateringovou divizi se zřejmě najde až počátkem příštího roku.
"Tento výpadek nahradíme zlepšenou provozní výkonností," řekl na tiskové konferenci finanční ředitel Luboš Černý.
Představitelé firmy dále uvedli, že ČSA zatím nehodlají rozšiřovat dálkové destinace, takže ani nevyhlásí tendr na nová dálková letadla.
Firma ale sleduje situaci a v případě, že budou na trhu cenově dostupné letouny s vhodnou konfigurací, počítá se zařazením nových typů letounů do flotily, a to buď Boeing 767 , nebo Airbus A330 .
[PRAHA/Reuters/Finance.cz]