S Vietnamem, který se letos stal členem Světové obchodní organizace, má Česko v posledních letech pasivní obchodní bilanci. Český vývoz do Vietnamu loni činil necelých 13 milionů dolarů, dovoz z Vietnamu obnášel 90 milionů dolarů. Česká obchodní bilance s touto asijskou zemí tak vykázala schodek 77 milionů dolarů.
Česká vláda loni schválila exportní strategii zaměřenou právě na Vietnam, od které si ministerstvo průmyslu a obchodu slibuje zvýšení českého vývozu do této asijské země. Vietnam je také na seznamu prioritních zemí, který je součástí schválené vládní exportní strategie ČR na roky 2006 až 2010.
Například české strojírenské firmy mohou podle odborníků na vietnamském trhu uspět se stroji pro obuvnický, textilní, stavební či potravinářský průmysl. Šanci ve Vietnamu mají i čeští dodavatelé zdravotnického vybavení a materiálu, farmaceutických výrobků, speciálních stavebních hmot a izolačních materiálů, broušeného a užitkového skla, zařízení pro čištění odpadních vod a spaloven odpadu.
Vietnam v posledních letech více investuje do dopravní infrastruktury, což je rovněž příležitost pro české dodavatele. "Potenciál je i v oboru informačních technologií a v mnoha oborech služeb, jako je například bankovnictví či pojišťovnictví," uvedl již dříve náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.
Například loni na podzim zástupci českých firem během pracovní cesty prezidenta Václava Klause do Vietnamu podepsali v Hanoji smlouvy na zakázky za 3,6 miliardy korun, které se týkají stavby cementárny a pivovaru.