"V každé smlouvě s dopravcem máme sjednané sankční podmínky, které jsou především nastavené tak, aby dopravci jezdili včas a nevynechávali některé spoje. U ČD dochází k tomu, že je zpožďována řada vlaků, což se musí promítnout v sankčním plnění," podotkl Polášek.
Doplnil, že hejtmanství již začalo se zástupci ČD v této věci jednat. K výši případné sankce krajský radní uvedl, že ji zatím nechce předjímat, protože jednání neskončila. "Bude se ale pohybovat v řádu milionů korun," míní Polášek.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala řekl, že kraj jako objednatel spojů zajišťujících dopravní obslužnost v regionu má právo kontroly i udělení sankce. "Dosud ale ČD od žádného kraje pokutu nedostaly. Samozřejmě se snažíme jezdit včas. Velký podíl zpoždění souvisí s výstavbou železničních koridorů. Na vlaky jezdící po této trati navazují další spoje, zpoždění se projeví jako kaskáda," zdůraznil mluvčí.
Podle odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu se nejvíce zpožďují spoje na trati Nezamyslice - Olomouc a v menší míře pak na trati z Přerova směrem na Bohumín.
Olomoucký kraj letos dá ČD na úhradu prokazatelné ztráty základní dopravní obslužnosti 303 milionů korun. Pokud by železničáři dostali pokutu, příslušnou částku by museli kraji z poskytnuté dotace vrátit.
Hejtmanství již v minulosti udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.