Záleží na tom, jak bude systém nastaven a jak efektivně bude databáze s údaji pracovat, řekl analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík. "Český národ je poměrně vynalézavý, kdo bude chtít obejít systém, cestu si najde a žádná databáze mu v tom nezabrání," dodal.
Je základem české přirozenosti hledat kličky v existujících pravidlech, souhlasil ředitel rozvoje poradenské firmy Partners Tomáš Prouza. Přehlašování na příbuzné se podle něj určitě bude používat. "Počítám také s tím, že časem některá pojišťovna vyhlásí amnestii a aby získala klienty, převezme je i s jejich bonusy před nehodou," podotkl.
Pojišťovny velké obavy z přehlašování vozů nemají. "Přehlásit auto je možné, ale jen na člověka, který auto nemá, respektive nevyužívá svůj bonus. Navíc je to za poplatky a časově a asi i administrativně náročné," poznamenal mluvčí Kooperativy Marek Vích. Zavedení databáze podle něj zvýší celkovou spravedlnost v systému.
Pojišťovny připravují zavedení databáze pro systém bonus-malus, aby výměna informací mezi pojišťovnami mohla být nezávislá na jejich klientech. Majitelé vozidel naopak budou moci uplatnit slevu za jízdu bez nehody i při přechodu k jiné pojišťovně. Zatímco bonus činí pět procent za jízdu bez nehody každý rok, výpočet malusu za způsobenou škodu je složitější. V průměru činí stovky korun za nehodu.
Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil koncem loňského roku 5,667 milionu. Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje 11 pojišťoven. Některé z nich sazby rozlišují pouze podle obsahu motoru a způsobených nehod, jiné zohledňují také třeba věk či bydliště vlastníka vozu.