"Vzhledem k rostoucí dynamice iniciativy eCall začne komise již brzy jednat s výrobci aut z Evropy, Japonska a Koreje s cílem vybavit všechna nová auta v Evropě službou eCall do roku 2010," uvedla evropská komisařka pro informační společnost a média Viviane Redingová.
Memorandum o porozumění o službě eCall již dříve podepsaly Rakousko, Kypr, Finsko, Německo, Itálie, Litva, Slovinsko a Švédsko. Z nečlenských zemí EU se k němu připojily i Norsko, Island a Švýcarsko a také dalších téměř pět desítek organizací včetně českého Ústředního automotoklubu. Podle údajů komise se zřejmě další zemí, která se k podpoře eCallu připojí, stane Nizozemsko.
Sama komise ale upozorňuje, že mezi státy EU, které eCall podporují, dosud chybějí některé velké země, například Francie či Velká Británie. "Když se to rychle nezmění, mohlo by to ohrozit konkurenceschopnost Evropy a - což je důležitější - životy evropských občanů," míní Redingová. Vyzvala v té souvislosti další země k podpoře tohoto systému. Pokud se tak nestane, Redingová zvažuje, že by podpora zavedení tohoto systému mohla být nařízena směrnicí EK.
Služba eCall je systém automatického tísňového volání při dopravních nehodách, založený na jednotném evropském čísle tísňového volání 112. V případě vážné nehody kdekoli v Evropě auta vybavená zařízením pro eCall automaticky volají pomocí čísla 112 nejbližší středisko tísňového volání. Tímto voláním se předávají základní informace o havárii, včetně přesné polohy, i když žádný cestující není schopen komunikovat.
Podle údajů EK dostupnost informace o poloze havarovaného auta zvyšuje rychlost reakce záchranné služby ve venkovských oblastech o polovinu a ve městě o 40 procent. EK si dala za cíl do roku 2010 zachránit na silnicích 25.000 lidských životů ve srovnání s rokem 2001. Podle odhadů by zavedení nového systému mohlo v Evropě každý rok zachránit až 2500 životů a vést k méně vážným zraněním v 15 procentech případů bez smrtelných následků.