Vláda schválila plány MD na dopravní stavby až do roku 2016

19.09.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. září (ČTK) - Vláda schválila harmonogram výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013 s časovou rezervou do roku 2016. Strategický plán, který sestavilo ministerstvo dopravy, obsahuje seznam dopravních staveb, jejichž cena by podle některých odhadů měla přesáhnout 800 miliard korun. K nejdražším projektům patří dostavba jihomoravské silnice R52, tahu na Karlovy Vary R6 nebo severočeské dálnice D8.

Vláda vzala v úvahu opakované připomínky zelených a předložený dokument schválila se změnami. Předseda zelených a ministr životního prostředí Martin Bursík již dříve kritizoval, že ministerstvo dopravy výběr staveb důvěryhodně neodůvodnilo hlubší finanční a ekologickou analýzou.

Na dnešní ranní schůzce se ministři dopravy a životního prostředí Aleš Řebíček a Bursík dohodli, že některé stavby se znovu posoudí. Jde například o severozápadní část pražského okruhu, část dálnice D3 ve středních Čechách nebo rychlostní silnice R55 u Hodonína. "Například v Posázaví je střet s ochranou životního prostředí," řekl Bursík.

Zelení si do harmonogramu také prosadili seznam 90 obcí, kde je třeba urychleně vybudovat obchvat. Bursík to odůvodnil programovým prohlášením vlády, podle kterého by se měla obchvatům dávat přednost před dálnicemi. Seznam obcí bude MD ještě posuzovat. "Z pohledu MŽP považujeme tuto dohodu za dobrý výsledek," řekl ČTK mluvčí úřadu Jakub Kašpar.

Vláda zároveň uložila MD, že musí pravidelně informovat o vývoji projektů dopravních staveb.

Podle materiálu MD se projekty vybíraly na základě objektivně zjištěných potřeb v jednotlivých regionech a nedostatků současné infrastruktury. Úřad však přiznává, že vícekriteriální analýzu nemá. "Nebyla použita, neboť výběr projektů byl mimo jiné podmíněn jejich investiční připraveností, která může být ovlivněna objektivními faktory," napsali úředníci MD vládě.

Harmonogram budování dopravních staveb je strategickým dokumentem, který určuje, jaké dopravní stavby jsou pro stát zásadní. Harmonogram nahrazuje starší Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI), podle kterého se stavělo dosud. Podle nového plánu by se měla především dobudovat páteřní síť dálnic a železničních koridorů.

Harmonogram zahrnuje projekty, u kterých se počítá se zahájením stavby nejpozději do roku 2016. Celkové investice do infrastruktury se do té doby odhadují zhruba na 800 miliard korun. Budou pocházet ze čtyř hlavních zdrojů: státního rozpočtu, rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, úvěrů od Evropské investiční banky a evropských fondů.

Mezi priority patří podle MD například dostavba dálnice D8 přes České středohoří, dálnice D1 směrem na severní Moravu, obchvat Prahy nebo dálnice D3 do jižních Čech. V železniční dopravě jsou to především koridory do Českých Budějovic a Plzně a modernizace železničních uzlů v Praze a Brně. Plán počítá také s výstavbou jezu na Labi u Děčína nebo splavněním Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou.

K těm menším patří rekonstrukce silnic první třídy, výstavba obchvatů kolem menších měst a cyklostezek nebo informační služby pro řidiče. Celkem jde o téměř šest stovek projektů. Při jejich výběru se MD řídilo mimo jiné mezinárodními dohodami nebo celoevropskými zájmy. Část dálnic i železnic se totiž zapojí do celoevropské sítě dopravních tepen TEN-T.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK