Podle odborníků se po roce 1989 výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do výběru, ale i vzhledem k ceně v porovnání s průměrnou mzdou. Zatímco průměrná mzda se zvýšila téměř sedminásobně, náklady na pořízení nového auta stouply zhruba 2,5 až třikrát. Například Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky stála kolem 85.000 korun, jejího o dvě generace mladšího následníka Fabii je v současnosti možné koupit asi za 230.000 korun. Ceny nejlevnějších vozů začínají pod hranicí 170.000 korun.
Česká republika v počtu osobních aut na obyvatele rychle dohání vyspělé země západní Evropy. V unii dnes připadá na tisíc obyvatel průměrně 467 osobních aut, v České republice je to už 401 vozů. Podle údajů Rakouského dopravního klubu dnes jezdí na celém světě 900 milionů osobních automobilů, z toho však polovina připadá na USA a EU. V Evropské unii je dnes registrováno 231 milionů osobních aut, v USA 228 milionů.
Oproti západoevropským zemím se ČR potýká s nedostatečnou obnovou zastaralého vozového parku novými auty. Ta se v tuzemsku pohybuje kolem tří procent, v Evropě pak běžně kolem osmi procent. Automobily v Česku jsou v průměru staré 13,9 roku a dvě pětiny vozového parku tvoří auta stará 15 let a více let. Tyto vozy přitom výrazně více zatěžují životní prostředí v porovnání s novějšími auty. Staré vozy často nemají katalyzátor, nebo mají jen méně účinný neřízený katalyzátor.
Vozy s benzinovými motory bez katalyzátoru se na celkovém ročním počtu ujetých kilometrů všech osobních automobilů podílely zhruba třetinou, avšak na celkovém množství emisí škodlivých oxidů dusíku a uhlovodíků byl jejich podíl přes 80 procent.