Nový letoun bude předveden 26. září na závodě Suchoj v Komsomolsku na Amuru. První zkušební let stroje plánovaný na tento měsíc byl zatím odložen o měsíc nebo o dva.
Superjet je již nabízen ve dvou verzích pro 78 a 98 cestujících. Rusko tímto strojem míří na trh letadel pro regionální lety s roční hodnotou osmi miliard dolarů (157 miliard korun). To je mnohem méně než 60 miliard dolarů, které ročně vydávají zákazníci na nákup velkých civilních letadel s kapacitou více než 100 cestujících od amerického Boeingu a evropského Airbusu. Do segmentu regionálních letounů se ale chystají nastoupit i firmy z Japonska a Číny.
"Pro Rusko je to velmi důležitý program, protože znamená znovuzrození jeho leteckého průmyslu," řekl agentuře Reuters Marc Ventre, viceprezident letecké divize francouzského konglomerátu Safran. "Rusové jsou velmi dobří ve vojenských letadlech, ale ve výrobě komerčních letadel jsou daleko vzadu," dodal Ventre.
Ruská komerční letecká výroba se po pádu Sovětského svazu prakticky zhroutila. Prezident Vladimir Putin chce tomuto sektoru vdechnout nový život, a vytvořil proto státní holdingovou společnost, kde seskupil všechny letecké výrobce. Celému holdingu šéfuje první místopředseda vlády Sergej Ivanov, jeden z předních kandidátů na Putinovo místo ve volbách příštího roku.
Klíčem k úspěchu Superjetu je smlouva mezi Suchojem a italskou společností Finmeccanica, jejíž dceřiná firma Alenia má na civilní divizi Suchoje 25 procent. Alenia má pro koupená letadla zajišťovat servis a technickou podporu, což je důležité pro získávání zakázek.
Suchoj doufá, že do konce roku se mu podaří prodat stovku letadel Superjet. Ventre předpovídá, že celkově prodá nejméně 800 letounů za 20 miliard dolarů. Největšími kupci jsou zatím ruští přepravci Aeroflot a Air Union; ze západních firem si zatím objednala nový ruský letoun italská ItAli. Kupce chce Suchoj lákat relativně nízkou katalogovou cenou kolem 25 milionů dolarů, což je asi 25 procent pod úrovní konkurentů.