Moderní terminál zrychlil odbavování
25.09.2007
|
,
FINANCE.CZ
Finance.cz v médiích
Zdroj: Finance.cz
Brněnský deník (18.9.2007) - Lukáš Buřík: Hala letiště v Brně-Tuřanech zahájila provoz přesně před rokem. Od té doby její služby využily statisíce lidí
Prvním cestujícím, kterého v brněnském letištním terminálu při jeho otevření před rokem odbavili, byl prezident Václav Klaus. Po něm následovaly statisíce dalších lidí. Za minulý rok na letišti odbavili čtyři sta tisíc lidí a předstihli tak i ostravské letiště v Mošnově.
„Po pražské Ruzyni je letiště v Brně druhým nejvytíženějším v republice, nejen co do počtu vzletů a příletů, ale i podle počtu přepravených cestujících,“ řekl Lukáš Buřík z portálu Finance.cz.
Brno se tak stalo významným letištním uzlem České republiky. „Nový terminál zvýšil významně i turistický ruch. Například linka do Londýna bývá každý den přeplněná,“ poznamenal hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek.
Z letiště pravidelně létají linky do Velké Británie, Ruska, i do Prahy. V nabídce jsou také turistické lety například do Španělska, Řecka či Tuniska. Od nového terminálu se očekával kromě rozvoje turistiky také příchod nových investorů a podpora zaměstnanosti. „Dobré letecké spojení byla podmínka, kterou měli například japonští investoři. Bez nového terminálu by se také letiště nestalo mezinárodním a nezařadilo by se do Schengenského prostoru,“ vysvětlil Juránek.
Hala měla kromě jiného nabídnout cestujícím větší komfort odbavení. To se podle názoru cestujících povedlo.
„Nový terminál se mi líbí. Letiště vypadá moderně a čekání na odlet je v novém prostředí příjemnější,“ řekl například Milan Zábrž, který několikrát ročně z brněnského letiště cestuje.
Dřívější kapacity letiště byly podle jeho ředitele Tomáše Plačka zcela nedostatečné a rozhodně nemohly uspokojit poptávku.
„Nové prostory jsou přibližně dvakrát větší. Počítáme i nadále s nárůstem cestujících. Naplnění maximální kapacity tisíce odbavených denně ale jen tak nedosáhneme,“ řekl už dříve Plaček.
Nový terminál tak především pomohl plynulejšímu odbavování a nabízí velké možnosti do budoucna. „Výstavba nové haly byla především investicí do dalších let. Pokud v následujících letech dojde na další kroky, jako je napojení letiště na železniční a dálniční síť či výstavba velkokapacitního parkoviště, může se krajské město stát důležitou logistickou i turistickou destinací,“ zhodnotil budoucnost letiště Buřík.
Podle Juránka bude kraj usilovat o to, aby se počet letů dále zvyšoval. „Nově mohou lidé létat do Barcelony. Chceme také intenzivnější spojení s Moskvou a máme rozjednaná možná spojení s Francií a Německem,“ řekl hejtman.
Halu projektoval architekt Petr Parolek. Terminál má hned na první pohled jedinečný moderní vzhled, díky kterému byl nominován na titul Stavba roku 2007. Výsledek vyhlásí organizátoři letos v říjnu.
Nový terminál vznikl za necelý rok. Stál téměř dvě stě padesát milionů korun. Většinu zaplatil Jihomoravský kraj, pro který to byla zatím největší investice. Více než padesát milionů pak věnovala Evropská unie.