Největší nárůst počtu smluv letos zaznamenaly Generali (79.000), Kooperativa (36.000) a Česká podnikatelská pojišťovna, které přibylo 47.000 smluv. Asi 65.000 pojištěných vozidel ubylo podle údajů ČKP České pojišťovně. Jde o standardní pohyb v kmeni, který má zhruba milionový náskok od ostatních pojišťovacích ústavů, uvedl mluvčí ČP Václav Bálek.
Změny v počtu pojištěných vozidel se loni příliš neměnil v závislosti na tom, zda do cen zahrnují i jiné faktory než obsah motoru či nehody způsobené řidičem. Více u některých pojišťoven zaplatí například mladí řidiči či vlastníci vozidel s bydlištěm v Praze, méně pak starší majitelé aut z venkova. Kvůli tomuto rozlišování klientů začaly být v některých případech mezi nabídkami pojišťoven výrazné rozdíly.
Většina řidičů platí letos za povinné ručení o desítky až stovky korun méně než loni. Pokles cen se týká řidičů, kterým se zvýšil bonus o pět procent díky jízdám bez nehod. Maximální bonus dosáhl 35 procent základní sazby pojištění. Noví řidiči zaplatí za pojistku vesměs o několik procent více než před rokem.
Od září nabízí pojišťovna Direct do konce roku motoristům dvacetiprocentní úsporu z ceny jejich současného povinného ručení. Otázkou je, kolik řidičů na tuto slevu uslyší. Odborníci tento krok považují za razantní marketingový tah, někteří z nich však připomínají, že snížení ceny se netýká pojistek již prodaných se slevou.
Řidiči vozidel, kteří způsobí nehodu, se ode dneška nemohou tak snadno vyhnout penalizaci od pojišťoven. Pojišťovny chtějí propojením databází informací o klientech povinného ručení zamezit přechodu vlastníků aut po nehodě k jiné pojišťovně. Dosud totiž někteří motoristé ve snaze vyhnout se tzv. malusu měnili pojišťovnu a nové pojišťovně zapírali, že měli nehodu.
Ani existence databáze by neměla způsobit velké přesuny klientů. "Trh už je značně stabilizovaný, databázi chápeme jako příspěvek pro bezpečnost provozu, protože vyšší cena za povinné ručení by měla ty, kteří často svému okolí způsobují škodu, motivovat k bezpečnější a pozornější jízdě," upozornil Bálek.
Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje po demonopolizaci systému šestým rokem nyní již 11 pojišťoven. Většina řidičů platí letos za povinné ručení o desítky až stovky korun méně než loni. Pokles cen se týká řidičů, kterým se zvýšil bonus o pět procent díky jízdám bez nehod. Maximální bonus dosáhl 35 procent základní sazby pojištění. Noví řidiči zaplatí za pojistku vesměs o několik procent více než před rokem.