Stávka na německé železnici začne v pátek

01.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 1. října (zpravodaj ČTK) - Stávka německých strojvůdců za vyšší mzdy začne v pátek. Uvedl to dnes šéf německého odborového svazu strojvůdců (GDL) Manfred Schell. Německé dráhy slibují zachování co největšího počtu spojů; obdobné stávkové akce během léta krátkodobě ochromovaly Německo, ale i zahraniční vlakové spoje, mimo jiné s Českou republikou.

České dráhy plánují případné výrazně zpožděné spoje z Německa na českém území nahradit vlastními soupravami podobně jako při předchozích protestech německých železničářů. ČTK to sdělil mluvčí drah Ondřej Kubala s tím, že firma zatím nemá z Německa informace o času zahájení nebo rozsahu páteční stávky. Podrobnosti se dráhy mají dozvědět ve čtvrtek. "Naše náhradní soupravy jsme schopni připravit během noci," uvedl Kubala.

Vedení Deutsche Bahn (DB) už několik měsíců jedná s odborovým svazem GDL, který zastupuje 34.000 strojvůdců, ale strany nejsou schopny nalézt kompromis. S ostatními železničními odborovými svazy se firma dohodla na zvýšení mezd o 4,5 procenta, strojvůdci však považují tento růst za příliš nízký a požadovali nárůst platů až o 31 procent. Podle jejich slov jsou ve srovnání se svými kolegy v jiných evropských zemích podhodnoceni.

Margret Suckaleová z personálního úseku DB dnes řekla, že dráhy uzavření zvláštní smlouvy o tarifech se strojvůdcovskými odbory nadále odmítá.

Většina německých strojvedoucích sice vstoupí do stávky, vlaky se však nezastaví úplně. "Železnice se nezastaví," slíbil dnes ředitel personálního úseku DB Karl-Friedrich Rausch. Vedení Deutsche Bahn uvedlo, že by chtělo zajistit, aby i během stávky vyjelo více než 50 procent spojů.

Německé dráhy mají na příští týden připraveny omezené jízdní řády a nouzové služební rozpisy. Vyjet by měla většina expresních linek mezi velkými městy (ICE). V regionální dopravě má na delších tratích zůstat zachována více než polovina nabídky, cestující však musejí počítat se zpožděním.

Dráhy se dokonce chystají najmout zahraniční strojvůdce, jmenovitě z Rakouska a Švýcarska. Deutsche Bahn bude rovněž spoléhat na menší část svých strojvůdců, kteří nejsou organizováni v odborech.

Místopředseda odborového svazu strojvůdců Günther Kinscher však dnes v rozhovoru pro rozhlasovou stanici MDR Info uvedl, že v odborech je až 80 procent všech strojvůdců, a je tak velmi nepravděpodobné, že by na trať vyjelo více než 50 procent spojů.

Stávka se dotkne jak osobní, tak nákladní přepravy. Mají být zajištěny dodávky pro důležitá průmyslová odvětví.

Ministr dopravy Wolfgang Tiefensee již dříve upozornil, že nové stávky by mohly mít na ekonomiku devastující dopad. Ekonomický institut DIW odhaduje, že stávky na železnici by mohly stát Německo denně 500 milionů eur (13,8 miliardy Kč).

Dopravní a logistický gigant Deutsche Bahn patří mezi největší zaměstnavatele v Německu. Loni přepravil 1,85 miliardy cestujících a příjmy společnosti činily 30 miliard eur (826 miliard Kč).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK