Citibank: Mezi Čechy roste zájem o co-brandové platební karty

02.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 2. října (ČTK) - Mezi Čechy roste zájem o tzv. co-brandové kreditní karty, tedy ty, jež banky vydávají se smluvními partnery a které poskytují klientům slevy při nákupu nebo další výhody. Jejich počet by měl do budoucna růst. Dosud vydaly banky přes milion kreditních karet, z toho co-brandové tvoří přibližně třetinu, uvedl dnes na tiskové konferenci vedoucí karetních produktů Citibank Ondřej Moravec. Podle odhadů společnosti MasterCard by měl v ČR počet kreditních karet do konce roku 2009 stoupnout až na pět milionů.

Co-brandové karty, které vydávají banky ve spolupráci například s aeroliniemi, benzinovými čerpadly nebo telekomunikačními operátory, jsou většinou kreditní. V případě kreditních karet nepotřebuje klient u banky účet a při placení si u banky fakticky peníze půjčuje. Ve stanoveném období, dnes většinou 45 dní, pak může půjčku bezúročně splatit. Vydávání těchto karet je podle odborníků rovněž cestou, jak může smluvní partner banky oslovit nové klienty i zvyšovat tržby.

"Co-brandové karty získávají stále větší popularitu s tím, jak přibývá počet karet i jejich vydavatelů. Jejich vydávání je jednoduchý způsob, jak čelit rostoucí konkurenci, navíc je to způsob osvědčený v zahraničí," uvedl Moravec.

Jednu z nejrozsáhlejších nabídek takových karet má v současnosti HVB Bank a Citibank. HVB Bank například vydává novinku na trhu - kreditní kartu Visa AXA. Ta umožňuje spořit jejím držitelům na penzi; za každou platbu je jim připsána určitá částka na účet penzijního připojištění u pojišťovny AXA. Počet vydaných AXA karet dosáhl od listopadu loňského roku téměř 16.000.

Podle údajů HVB Bank jsou co-brandové karty více využívané než karty standardní. "Co se týče poměru využití co-brandových karet vůči standardním kreditním kartám, pak je to zhruba 60:40 ve prospěch co-brandů," uvedla již dříve banka. Citibank podobné údaje nezveřejňuje.

HVB Bank dále nabízí u co-brandových karet levnější nákupy v drogeriích Droxi nebo možnost získání mimořádného pojistného k investičnímu životnímu pojištění u pojišťovny Generali.

Lidé, kteří často využívají služeb aerolinií, pak mohou sbírat díky kreditní kartě od Citibank míle v programu Českých aerolinií OK Plus. Míle pak mohou podle mluvčí banky Markéty Dvořáčkové proměnit za bonusové letenky. Vedle toho mají klienti Citibank možnost s dalšími typy karet nakupovat levněji pohonné hmoty u čerpacích stanic Shell nebo výhodněji volat u operátora O2. Citibank dosud vydala přibližně 200.000 kreditních karet.

Česká spořitelna, která je podle počtu klientů největší bankou na trhu, vydává co-brandovou kartu pro podnikatele a řemeslníky ve spolupráci s obchodním řetězcem Hornbach.

ČSOB vydává v současné době co-brandové karty pouze pro společnosti v rámci Skupiny ČSOB, a to konkrétně pro Českomoravskou stavební spořitelnu, Hypoteční banku a ČSOB Penzijní fondy.

Budoucnost mají podle Moravce karty vydávané nejen ve spolupráci s jedním partnerem jako dosud, ale s více partnery nejednou. Do budoucna nevyloučil, že bude možné vydávat co-brandované karty i s jinými dopravci, než jsou jen aerolinie.

Celkově tuzemské banky vydaly podle statistik Sdružení pro bankovní karty ke konci června téměř 8,3 milionu platebních karet a meziročně se jejich počet zvýšil o necelých 690.000. Počet kreditních karet vydaných bankami překonal hranici milionu a zvýšil se o 305.000.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK